EGO föredrag Lars Skott

fredag 5 april 2024 12:00-13:00, House of Blues, Borganäsvägen 28, 78433 Borlänge, Sverige
Talare:

Lars Skotte

Organisatörer:
  • Börje Hagström

EGO av Lars Slott

Lars tog oss med på en fantastisk resa genom ett liv präglat av såväl djup praktisk som teoretisk kunskap i skön förening.
Inledningsvis berörde Lars sin tid som Rotarian med start i Borlänge RK 1982. Han har haft alla förekommande klubbuppdrag och var president 1993- 94. Såsom född i Stora Tuna tyckte han ändå att den nya tillhörigheten till Borlänge Stora Tuna RK kan kännas som “rätt klubb”

Vi fick ta del av en positivt präglad uppväxt med skolgång i Alsbäcks folkskola. Då det varken fanns SYOkonsulent på den tiden eller studietradition hemma valdes till en början fortsatta högre studier bort. Via Domnarvets Industriskola blev det dock en lyckosam blandning av teori och praktik och delar av realen lästes in. Då en av lärarna föreslog Maskinfackskolan i Eskilstuna och dessutom kunde erbjuda rum, flyttade blott 16-årige Lars dit. Initialt var studierna på kvällstid och Lars kunde arbeta på mekanisk verkstad på dagarna. Det blev sena kvällar med läxläsning och upp tidigt. Efter avslutad utbildning kom militärtjänst och sedan blev första jobbet på ASEA i Västerås, på konstruktionsavdelningen. Så småningom väcktes tanken på att läsa vidare, Lars tog studenten som privatist och kom in på Tekniska Högskolan i Stockholm. Han kunde då vara tjänstledig från ASEA men ha sommarjobb och även göra sitt examensarbete vid ASEA.

Som färdig civilingenjör arbetade Lars med konstruktion och utveckling. Ett spännande uppdrag som ASEA fick, var att för Sovjets räkning utforma en medicinsk centrifug som tränade astronauter genom att simulerade rymdfärdens G-krafter.

1964 gifte sig Lars med Kerstin. Så småningom gick flytten norrut, till dåvarande Domnarvets Jernverk, sedemera SSAB. Där blev Lars kvar under 27 år, som chef för konstruktionskontoret och teknisk service.
2001 inleddes med pensionering men inte med overksamhet! En jordbruksfastighet med skogsbruk och egen såg håller Lars igång liksom stort odlarintresse.

Stort tack Lars för ett mycket fint EGOföredrag!

Veckobrevskrivare, Maria Lettius