ALIVE - Borlänges nya musikfestival

fredag 15 mars 2024 12:00-13:00, House of Blues, Borganäsvägen 28, 78433 Borlänge, Sverige

Patrik Schultz

Organisatörer:
  • Kerstin Ahlforn Enlund

Alive - Borlänges nya musikfestival

Dagens föredrag handlade om Alive som arrangerar festivaler i Borlänge.

Företaget Alive startades redan 2021. Emellertid blev första festivalen först 2022 och orsaken till detta var bland annat pandemin och ett högt risktagande. Festival blev det år 2023 och de båda genomförda festivalerna blev mycket lyckade. Man satsar på en bred publik i blandade åldrar dvs ”tre generationers” publik och musikval därefter. Artisterna är lokala förmågor och etablerade kända artister. Förutom detta är budskapet med ett framgångsrikt arbete att växa långsamt. Många företag och andra intressenter sponsrar och det är viktigt. Det mesta består i ideellt arbete. Artister kostar en hel del likaså allt runt omkring.

I år är målet att sälja 12 000 biljetter. Prognosen visar att det inte borde vara några problem eftersom redan 70 % av biljetterna är sålda. Om du är intresserad - köp redan nu biljetter då det finns att köpa!
2022 såldes 6000 biljetetter och för år 2027 är målet satt till 27000.

Man vill uppnå en trygg festival och kontakter med Polisen, Socialtjänsten, Borlänge kommun samt olika organisationer är etablerade. För att lyckas med en festival krävs en samlad kompetens med lång och bred erfarenhet. Likaså behövs mycket frivilligt arbete av funktionärer.

Patriks föredrag inspirerade oss alla och vi får verkligen önska honom och alla inblandade lycka till med det gedigna arbetet med festivalen i Borlänge även detta år och framgent.

Patrik började dock sitt föredrag med att berätta om sig själv. Sin yrkesbana började han som målare under 8 år för att sedan satsa på gym som medlemsrådgivare, dvs att sälja medlemskort. Han drev framgångsrikt gymmet Må Bättre i Falun och när det såldes till Artic var medlemsantalet imponerande 9000 medlemmar. Han har även varit verksam i Företagshälsan men nu är det Alive som gäller.

Vill du läsa mer så googla gärna på Alive eller besök hemsidan www.alivefestival.se/biljetter.

Veckobrevskrivare, Lars-Göran Lundgren