Om Internationella Kvinnodagen

fredag 8 mars 2024 12:00-13:00, House of Blues, Borganäsvägen 28, 78433 Borlänge, Sverige

Anna-Kari Berglund

Organisatörer:
  • Börje Hagström

Internationella kvinnodagen 8 mars

Dagens föredragshållare är Annakari Berglund från Internationella Kvinnoföreningen i Borlänge. Hon har hastigt fått hoppa in som reserv, när de ordinarie föreläsarna fick förhinder.

Hon startar med att konstatera att 8 mars 2025 så fyller Internationella kvinnodagen 50 år utifrån att Förenta Nationerna stadfäste den Internationella kvinnodagen.

Annakari bjöd oss på en bildvisning för att beskriva vad den lokala Internationella kvinnoföreningen gör. Första bilden visade aktiviteter från en workshop vid Verdandis lokal på Jaxtorget. Det var 55 kvinnor från åtta nationalitet som deltog. Syftet med workshopen var att stärka kvinnors självkänsla och välbefinnande. Nästa bild visade New York år 1908 då med en demonstration med 15.000 kvinnor som krävde kvinnlig rösträtt och självständighet.

En fråga som har diskuterats i Sverige och över hela klotet, är om Internationella kvinnodagen skulle vara en helgdag. I Sverige har vi inte nått ända fram, men det finns cirka 30 länder som har infört den som en helgdag. Många av dessa länder finns på den afrikanska kontinenten.

Nästa bild är en staty av Margareta Krook utanför Dramaten. Statyn är behängd med massor av blommor och den är utförd av Marie-Louise Ekman. Annkari konstaterar att av alla namngivna statyer i Sverige, är endast 10 procent för kvinnor.

I Sverige har vi en institution som kallas Jämställdhetsmyndigheten. Den eftersträvar att män och kvinnor skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Sverige vill ju ge sken av att vi är ett väldigt jämställt samhälle. Erfarenheten visar att utvecklingen går både upp och ner. EU- parlamentet uppmärksammar kvinnors deltagande och synlighet inom idrotten den 8 mars. År 2023 innehades endast 22 procent av alla högsta beslutande positioner i de nationella förbunden i EU i de tio mest populära sporterna av kvinnor. Det fanns inte en enda kvinna bland de 100 bäst betalda idrottarna i världen. Ett annat exempel är kvinnlig frånvaro i bolagsstyrelser. Där är tendensen att färre kvinnor väljs in för styrelseengagemang.

Under vecka 47, 20 -25 november 2023, genomförde IKF en mängd aktiviteter under temat ” En vecka fri från våld”. Veckans tema var att våld i nära relationer går att förebygga. Många kvinnor behöver stöd i kampen för sin frigörelse. Hon berättade om en föreläsning av en iransk kvinna som fick känna på hedersvåld och fick syra kastat i sitt ansikte.

En annan förening som IKF samverkar med är UBAKA ( Urban Bulldogs Against Kids Abuse). Den 25 maj varje år kör de en kortege till Norrköping och de startar vid IKF:s lokal på Sveatorget, där de bjuds på frukost. De kämpar mot våld mot kvinnor och barn.

Så berättade Annakari om sina visioner inför nästa år när internationella kvinnodagen fyller 50 år. Det lokala IKF skulle vilja satsa mer på att skapa mötesplatser för utrikesfödda kvinnor där det erbjuds både språkträning och möjlighet till praktik för att nå de kvinnor som står längst bort från arbetsmarknaden. Föreningen skulle vilja vara en samlande kraft som skulle aktivera hela civilsamhället. Här skulle ett dynamiskt föreningsliv, studieförbund, kyrkor, organisationer som Rotary kunna ingå för att få ett rejält genomslag i hela Borlänge.

Efter föredraget blev det en intressant diskussion och inte minst många män hade funderingar.

Veckobrevskrivare, Per-Olof Forsström