IK Brages damfotboll

fredag 9 februari 2024 12:00-13:00, House of Blues, Borganäsvägen 28, 78433 Borlänge, Sverige

Robyn Decker & Mattias Andersson

Organisatörer:
  • Lilian Sjans

IK Brages damfotbollslag

Intresset för damfotboll ökar snabbt. Allt fler fotbollsklubbar startar egna damlag. Både på klubb-som landslagsnivå är Sverige i världsklass.
I Borlänge var klubbarna i Ornäs och Kvarnsveden tidigt med bland de bästa i landet.
2021 beslöt IK Brage att satsa på damfotboll. Mattias Andersson, som då var engagerad i Ornäs BK, lockades över till Brage och det slutade med att hela Ornäs damfotboll följde med och man rekryterade Fredrik Bengtsson från Kvarnsveden som tränare.
Amerikafödda Robyn Decker kom redan 2009 till Sverige för att spela i Vittsjö. Hennnes fortsatta karriär gick via Italienska Verona , Norge och till Sverige igen i Kvarnsveden. När IK Brage började sin damfotbollssatsning erbjöds Robyn att bli sportchef och hon blev också en viktig spelare i laget.

Spelarna är oavlönade och de flesta yrkesarbetar eller studerar.
Första året vann man div. 2 och förra året slutade man 4:a i div.1 . Målsättningen är att bli topp tre under året och att spela i Allsvenskan 2025. Lagbygget är långsiktigt och kräver hård träning, engagemang, pengar och nyrekrytering.
På ungdomssidan har man flera flicklag och där samarbetar man också med Islingby.
6 april börjar säsongen med hemmamatch mot Enskede.
Lycka till !

Veckobrevskrivare, Lars Lyrvall