Lunchmöte med föredrag om viner från Kosovo

fredag 12 januari 2024 12:00-13:00, House of Blues, Borganäsvägen 28, 78433 Borlänge, Sverige
Talare:

Valbone Shala / Dardania Wine AB

Viner från Kosovo

Valbone Shala kom som krigsflykting från Kosovo till Sverige. Sverige har gjort mycket för henne och hon är djupt tacksam för det. Sedan 2016 är hon företagare. Hon tycker om människor och vill arbeta med och för människor.

Kosovo är ett litet land, till ytan ungefär som Skåne. Cirka två miljoner personer bor i detta det yngsta landet i världen. Det är ett bergigt land med medelhavsklimat. Dalgångarna och bergssidorna ger ett landskap som passar för vinodling. Marken innehåller rikligt med kalk, vilket ger goda förutsättningar för framställning av vin. Cirka 8 000 vingårdar finns inom landet.

Kosovo har många fina viner. Det är svårt att få Systembolaget att acceptera import av viner. Både vin och företag måste klara Systembolagets kvalitetskrav för att bli registrerade för import. Med hårt administrativt arbete har Valbone Shala lyckats få in flera viner i Systembolagets beställningssortiment samt på några av dess butiker.

” Dardania Wine ska erbjuda den svenska marknaden högkvalitativa viner producerade från socialt och miljömässigt hållbara vinproducenter i Kosovo.”

Kulturfrågan är mycket viktig. Exempelvis: Vid val av vinproducent stödjer Valbone Shara företag som satsar på kvinnor.

Valbone Shala är nu representant för och importör av vin från företaget Stone Castle Vineyards and Winery. Det är ett privat företag som ägs av familjen Gecaj. De äger 5 552 hektar mark varav 1 500 hektar utgör aktiv odlingsareal. Företaget lagrar sina viner i underjordiska vinkällare. Lagringskapaciteten är 50 000 Hl i franska ekfat. Flera av deras viner är prisbelönta och rönt mycket positiv uppskattning. Besök gärna företagets hemsida på Internet.

Valbone Shala har en ny idé: skapa ett företag för vinresor.

Tack Valbone Shala för ett informativt föredrag om dig själv, om Kosovo och om landets vinproduktion!

Veckobrevskrivare, Ramon Wåhlin