JULFEST 16 december

fredag 16 december 2022 18:00-23:55, Samling i Stora Tuna Kyrkan

JULFEST

Det är lång och fin tradition i vår Rotaryklubb att i adventstid samlas till en högtidsstund i Stora Tuna kyrka och därefter fortsätta med en glammande fest med god mat och dryck. Efter ett par pandemiår fick vi åter uppleva detta helt och fullt.

Vår medlem, kyrkoherde Per Henriksson Lerström hälsade välkommen till kyrkan och presenterade luciatåget ”Sånglärkorna” från Musikskolan. De underhöll med många traditionella sånger och vi bjöds också på ett mycket fint violinsolo, framfört av en av de minsta ”lärkorna”. Vad månde bliva om hon fortsätter spela.

Sedan Luciorna uttågat fick vi lyssna till vacker orgelmusik och Per höll en andaktstund omramad av advents-och julpsalmer. Det blev en stor kontrast att komma ut från varma kyrkan till vinterkylan och bilarna styrdes snabbt till festlokalen Co-space, som vi även gästade i våras vid 50-årsjubileét. En bra lokal, kanske lite svåruppvärmd när det är minus 17 grader ute, men det löste sig med kläder och värmande mat och dryck.

Efter glöggmingel öppnade Monica och Jan-Dirk festen och vi fick ta emot och välkomna en ny medlem, Sakari Lehtola till klubben. Han presenterade sig kort och lovade återkomma med ett ego framöver.

Så var det dags för Börje, vår eminente toastmaster, att ta över. Med hjälp av enmansorkestern Gunnar Morén sjöng vi igenom ett digert sånghäfte, för dagen uppdaterat av Michael Prenler.

Mellan visorna avnjöts en rikhaltig och välsmakande jultallrik nedsköljd med lämpliga drycker. Som vanligt hade Börje en hel del att berätta, inte minst från Bäsna där det mesta verkar hända.

Efter det kallskurna vankades varm julmat och ett rikligt dessertbord. Innan kvällen avslutades med sedvanlig manskör hade många lyckliga vinnare i lotteriet turen att få med sig flaska bubbel hem.

Tack Per, Lilian, Börje, Gunnar och alla som bidragit till att ordna en riktigt fin julfest !

Vår reporter på plats, Lars Lyrvall