Klubbmöte 220520 med Biskop Mikael Mogren som föredragshållare

Borlänge-Stora Tuna RK

Referat från klubbmötet 220520 med Biskop Mikael Mogren som föredragshållare

Biskop Mikael Mogren har ordet

Mikael berättade att han förra veckan var i Norge och där lärde, att man i statsberättelsen har en ”Innesynsåterhet” Vilket innebär att staten har ett ansvar i alla trosfrågor, och att det är av godo. När alla trosupplevelser samspelar är det en drivkraft för ett gemensamt samhälle.

Denna samspelthet saknas nu till stor del i Sverige. Våra läromedel i skolorna visar på att det är en normalitet att icke ha någon religiositet.

Vårt samhälle som har vuxit fram ur kristen tro, och där alla trosuppfattningar nu verkar enbart för sig själva, gör att vi har en gigantisk utmaning att åter kristna landet.

I vårt samhälle har vi sedan 1000 år haft ett kristet liv i den gemensamma kyrkbyn. De senaste 100 åren har dock landet avkristnats och allt ansvar för mänsklig omvårdnad överförts till stat och kommun. Biskopen anser att om vi inte tar fram tron i ljuset, så gör vi det möjligt att skapa terrorism i religionens namn, och förespråkar därför det Norska alternativet, med en dialog mellan stat och kyrka liknande det som vi nu t.ex. har i Borlänge där kommun och ett interreligiöst råd mellan alla samfund är verksamt.

Kristen tro är kittet som håller ihop samhället.

Arne Carlson