Klubbmöte 220225 med JD Kooistra om TRF och tulpaner

lördag 26 februari 2022

Per-Plof Forsström

Tulpanerna blommar för klubbens räkning

Rotarys motto är att göra gott i världen

Jan inledde med att anknyta till dagens situation i världen och tänkte då särskilt på Ukraina. Han visade en bild med två tidningar. Den ena var Svenska Morgonbladet från 10 april 1940 när nazisterna intog Norge och den andra var Svenska Dagbladet från 24 februari 2022 då Ryssland invaderar Ukraina. Frågan blev skall vi aldrig lära oss något av historien?  Det kändes riktigt att fundera över vad som sker i vår värld just nu. Rotary vill ju vara en motkraft till det onda. Jan pekade på att Rotarys motto är att göra gott i världen.

Efter denna inledning var det dags att presenter tulpanprojektet. Det kändes att Jan var verkligen engagerad i tulpanprojektet. Det är för tredje året i rad som vi deltar tillsammans med sju andra länder. Syftet med hela tulpanprojektet är att bidra till utrotningen av polion i världen. Rotarys internationella engagemang mot polio har varit lyckosam. Det är endast två länder kvar som har polio i sitt land och det är Pakistan och Afghanistan.

Som projektet har utformats så går det ut på att klubben köper in tulpanlökar ifrån Holland och säljer en förpackning om 25 lökar för 200 kr och då går direkt 100 kr till polioprojektet. Dessutom satsar Linda Gates 200 kr så att resultatet på varje förpackning blir 300 kr. Varje vaccindos kostar 6kr så det blir 50 vaccindoser på varje förpackning.

Hur kommer det sig att Rotary började med att sälja lökar för att göra världen lite godare. Jan berättar att det startade med en odlare i Holland som 2013 ville göra en insats för Taiwan som råkat ut för stormar och tsunami.

En odlare i Holland hade tagit fram en ny tulpansort och han ville sälja rättigheterna till högstbjudande i en TV gala för att samla in pengar till katastrofhjälp. 5 Rotary distrikt i Holland vann budgivningen varefter man döpte om denna unika tulpansort till EndPolioNow Tulip. Sedan hösten 2014 säljer Rotary lökar till denna tulpansort i 8 länder.

Vi fick lite Rotary historia med dagens föreläsning. Jan berättade att det är 117 år sedan Rotary startade i Chicago, Amerika 1905. Det var en man med namnet Paul Harris som samlade tre vänner omkring sig och började fundera tillsammans vad de skulle kunna göra. Tanken var att de skulle ha olika yrkesbakgrund och på de sättet skulle de kunna komplettera varandras kunskaper och erfarenheter. Första projektet de deltog i och bidrog 26,50 USD till, var utplaceringen av offentliga toaletter i deras stad. Sedan dess och fram till vår tid har Rotary med dess ca 37 000 klubbar och 1,4 miljoner medlemmar bidragit med drygt 3 miljarder USD till olika projekt världen över.

Byråkratin i Rotary är lite krånglig. Samtidigt innebär detta att 92 procent av de intäkter som kommer in går direkt till det som de är avsedda för. Alla jobbar ideellt som är engagerade i Rotary. Klubbar och distrikt kan söka medel för olika typer av projekt. Det finns två typer av bidrag. Först District Grants som möjliggör för en Rotary distrikt att bidra med medel till bl a lokala och till mindre internationella projekt. Global Grants kan distriktet och klubbar ansöka till om ett projekts värde överstiger 15 000 USD och att flera distrikt/klubbar deltar i det tänkta projektet.

Rotary har satt upp sju olika fokusområden för vad som kan sökas projektmedel till (= givna bidrag 2020)

Det var ett mycket intressant och initierat föredrag som Jan höll och fick berättigad applåd för detta. Vår president Linda Kroon fick också en applåd då hon berättade om den nya batterifabriken som kommer till Borlänge. Det visade sig att Linda varit involverad i de övriga batterifabrikerna och såg nu fram mot att Borlänge skulle få en fabrik och med cirka 1000 nya jobb.

Stefan Bratt informerade att både Garpenberg och Avesta skulle också få nya arbetstillfällen. Och att Dalarna kommer att vara en otroligt stark motor för utveckling av ny teknik

Veckbrevskrivare

Per-Olof Forsström