Klubbmöte 220218 med Ola Linnteg om Säters Golfklubb

måndag 21 februari 2022

Ramon Wåhlin

Säters golfklubb presenterar sig

Ola Linnteg har arbetat mest inom sportens domän, speciellt bandy.  Organisationsmässigt finns stora likheter mellan golf och bandy.

Om golfen i Sverige.

Världens bästa golf. Golf för alla.

Viktigt för de svenska klubbarna gäller hållbarhets- och miljöaspekter. Man arbetar med inriktning mot de av FN fastställda 17 globala målen för hållbarhet.

Idag finns 450 klubbar i Sverige.  Det var en boom på 90-talet i Sverige för golfen. 550 tusen medlemskap. Sedan gick det nedåt fram tills pandemin slog till. Då ökade golfmedlemsantalet igen. Frisk luft och möjlighet att hålla avstånd mellan spelare var positiva aspekter.

Om Säters golfklubb.

Målet är att vara Dalarnas bästa golfbana och därmed ge den bästa golfupplevelsen.

Klubben har en liten organisation och drivs med få personer. Det finns en styrelse, en klubbchef, shopen/kansli, golfinstruktör och banansvarig.

Klubben har arbetat sig fram till ett diplom i klubbutveckling Vision 50/50. Arbetet gäller verksamhetsidé, vision och värdegrund, mål, mätpunkter, rutiner och aktiviteter.

Banan i Säter är en av Nordens 100 främsta banor (i en jämförelse mellan 1 100 banor) och en av de 50 bästa i Sverige.

Dalarnas två främsta spelare har sitt ursprung i klubben. Stina Wikström som nu studerar på college i USA med stora möjligheter till avancerad golfträning. David Romlin som nu studerar på golfgymnasium i Halmstad.

Naturen, där banan ingår, är mycket viktig. Ett långsiktigt miljöarbete eftersträvas. Miljöstrategiskt arbete pågår vad exempelvis gäller banans skötsel, klubbens byggnader och avfallshantering.

Ny golfshop. Samarbete med DGC. Det ger större utbud. Det ger ett mervärde för medlemmar och gäster.

Skönviks Brunn, en aktivitetshall. Målet är att skapa en positiv bild av Säter och Skönvik. Det skall vara en mötesplats för yngre och äldre, 65+. Där skall bedrivas verksamheter för folkhälsa och livslångt idrottande.

Padel. Två utomhusbanor för padel finns. Padel är ett bra komplement till golf.

Golfstudio. Med datorsystem skapas en bra simulering av golfspel. Populärt sätt att spela inomhus. (Dock ganska lite rörelsebehov. Det går att köra golfturneringar via Internet över hela världen.

Tack för den utförliga presentationen av en modern golfklubb!

Ramon Wåhlin