Klubbmöte 220204 med Hans Moberg om Trafiksäkerheten i Dalarna

måndag 7 februari 2022

Kristina Hagberg




Trafiksäkerhetens utveckling i Dalarna, Hans Moberg 

 

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, har i 64 år arbetat med trafiksäkerhet och informationsinsatser med målet att rädda liv. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda. NTFs fokus är bland annat att informera om risker och påverka till ett trafiksäkert beteende.

NTF har även ett aktiebolag som genomför trafiksäkerhetsutbildningar tex halkbanan i Falun och även utbildning för vägtransportledare. Vägtransportledare behövs för special-transporter i vägnätet tex för att frakta vingar till vindkraftverk där transporten kan vara upp till 100 meter lång. 

 

Nollvisionen är en ledstjärna för NTF. Den antogs 1997 av riksdagen och innebär visionen att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Etappmålet om att antalet omkomna skulle halveras mellan 2002 och 2020 uppnåddes. Ett nytt etappmål har satts av regeringen att sänka antalet omkomna till max 133 per år till 2030. För att nå målet behövs ytterligare insatser inom bland annat områdena hastighetsefterlevnad, nykterhet och andra delar som avser förarens beteende. 

 

I en internationell jämförelse ligger Sverige, Norge och Schweiz i topp när det gäller minst antal omkomna per 100 000 invånare. I världen omkommer 1,35 miljoner i vägtrafiken varje år vilket motsvarar ca 3700/dag. När det gäller Dalarna har utvecklingen sett ut enligt nedan.                      

                                                            

 

De mest olycksdrabbbade vägar i Dalarna är: 

 

E16, Borlänge-Falun
Rv 50 Ludvika-Borlänge
Rv 70 Hedemora-Borlänge¨

E16 Ryggen 

 

På dessa sträckor sker bland annat påkörningsolyckor i samband med mobilanvändning (får ej användas när man kör). Breda och bra vägar med höga hastigheter gör att om framförvarande fordon plötsligt saktar ner för något hinner inte bakomliggande fordon stanna om inte föraren har full koncentrationen på vägen hela tiden. 

 

Hans tipsade även klubbens medlemmar om att testa NTFs terrängbana i anslutning till halkbanan i Falun. Där kan man köra SUV i 30 graders lutning och se vad den klarar av när det gäller lutning, gyttjehål med mera. Man kan även träna halkkörning på halkbanan vilket är både bra träning och kul! 

 

Veckobrevskrivare

Kristina Hagberg