Klubbmöte 220128 med Tony på Buskåkers Gästgivargård

måndag 31 januari 2022

Maria Lettius

Från Islingby via Sovjet till FN – en kulinarisk resa

Redan som tioåring cyklade Tony förbi Buskåker och tänkte att en dag....Mor var krögare, Tony började jobba hos henne tidigt, första lönen fick han som elvaåring. Med start där fick vi följa en entreprenör, fixare och arbetsmyra på hans svindlande kulinariska livsresa så här långt.

Efter grundskolan började Tony jobba på Kvarnsvedens pappersbruk, gick en pappersprocessutbildning men jobbade även på mässen, vilket gav möjlighet till utbildning på Grand i Falun.

Utan gymnasiekompetens tog Tony sig sen vidare med restaurangutbildning vid högskolan i Örebro, gymnasiet läste han in parallellt!

Svartå Herrgård blev första jobbet men avgörande blev extrajobbet på Bofors hotell. En blivande svensk ambassadör i Sovjet fick upp ögonen för talangen och så bar det av till svenska ambassaden i Moskva. Det blev fantastiska två år med en ström av statsmän, medlemmar i näringslivet och presidenter och med ständiga utmaningar då det var ont om råvaror, menyerna fick ofta göras om.

Väl hemma igen tog det inte många dagar förrän Tony och en god vän befann sig som kockar på en stjärnrestaurang i Paris, ”Le Copenhagen”. En tuff men lärorik tid, tydliga revir och det var ”oui, chef!” som gällde. Även i Frankrike blev det extrajobbet, denna gång på Svenska Klubben i Paris, som ledde vidare till något nytt.

Tony erbjöds jobb i New York på irländska FN ambassaden och det blev flytt till USA tillsammans med flickvännen. Många celebriteter passerade, ett udda uppdrag var att åka hem till Koffi Annans familj och göra svenskt julbord.

Vid ett besök hemma i Sverige gifte sig paret och det blev tydligt att det var Sverige som skulle gälla en tid. Tony åkte tillbaka till New York för att säga upp nya jobbet på restaurang Aquavit.

Restaurangerna Stationsgatan 1 i Borlänge och Grand i Falun köptes upp. Under åren har Tony bland annat även drivit Stabergs restaurang och Kopparhatten. Sedan 13 år äger han och driver Buskåkers gästgiveri.

Stort tack för ett fängslande föredrag!

Maria Lettius