Klubbmöte 220121 med Maja Rapp om Tåg i Berslagen

söndag 23 januari 2022

Arne Carlsson

Maja Rapp om Tåg i Bergslagen

Maja är ny VD på Tåg i Bergslagen (TIB) sedan i maj 2021, bosatt i Täby och tidigare affärschef på SJ.

Bolaget som trafikerar Borlänge ägs av fyra regioner gemensamt. Dess styrelse är politiskt tillsatt. Av all trafik med deras 28 fordon sker 36% i Dalarna. TIB kör 6 miljoner km/år, och hade 2019 2,5 miljoner resande. Sista året med pandemin har dock resandet sjunkit med 50%, och emellanåt varit skakigt beroende på SJ´s brister i planerings-systemet och många sjukskrivna.

Resandet, vilket man naturligtvis hoppas skall ändras med tiden och i det att sju nya fordon skall insättas på deras fyra linjer till våren. TIB har som målsättning att bli Sveriges bästa beställare av lokaltrafik.

Maja ser förhoppningsfullt på framtiden och just nu förhandlar man ett nytt trafikavtal, som skall starta våren 2023, med förhoppningsvis entimmes trafik Borlänge – Mora.

Tåget är ett viktigt transportslag i miljöarbetet,

Vi tackar Maja för intressant information.

Arne Carlsson