Klubbmöte 211203 med EGO-föredrag av Pernilla Wåhlin Norén

Rammon Wåhlin

Bakgrundsbilder: Pernilla Wåhlin Norén

EGO-föredrag Pernilla Wåhlin Norén

Pernilla Wåhlin Norén föddes 1982 och är uppväxt i Skräddarbackens skogar. De höga träden, de vertikala stammarna. Markens lingonris och den mjuka mossan. ”Gå inte vilse!” Där var också gruvhålen, farligheten som skulle undvikas. ”Skogslandskapet finns i mig” säger Pernilla.

Historia bakåt i tiden. Pernillas farfar växte upp i Repbäcken. Under tre år på 1920-talet bodde han med sina föräldrar i färjestugan invid älven där de skötte den handdrivna färjan. Timmer flottades på älven. Färjan tvärade timmerströmmen. Pernillas farfar hjälpte som 6-åring till att med båtshake föra undan de mötande timmerstockarna. ”Akta er för älven!”

Mormor och morfar bodde i centrala Borlänge. Mormor lärde Pernilla att sticka. Morfar arbetade inom den kulinariska näringen. Kopplingar fanns till Borlänges textila historia. CTH Erikssons fabrik sysselsatte både mormors bror och farfar.

Farfar blev körsnär och sydde och sålde pälsar. Farmor sydde kläder. Och Gustafs anfäder sålde kläder. Vid Borganäsvägen låg Noréns herrekipering.

Efter Soltorgsgymnasiet blev det studier i Arkitektur vid KTH i Stockholm. Därefter följde arbete på arkitektkontor. 15 år i Stockholm.

Familjen – mannen Gustaf är född och uppvuxen i Kvarnsveden och är musiker. Barnen Josef, Edith, Salka, Bror och Moses. Alla i skolåldern.

För 12 år sedan anskaffas så en gård i Dala Floda. Renoveringen gav en modern bostad och musikstudio på landet.

Sedan ett år bor Pernilla med familjen i Pusselbo, alldeles intill Dalälven. Så nu gäller ”Akta er för älven!”

Bostaden är nu en villa skapad efter Pernillas experimentella tankar. Träets olika skepnader kommer att undersökas. Planlösningen följer familjens storlek och intressen. Historiska influenser finns. Näbbspån i en del av fasaderna till exempel. Strukturen i landsbygdsbebyggelsen syns i gårdsbildningen. Väderstrecken spelar roll. Norrljus in i bostaden, Utsikten över älven och den bakomliggande grönskande naturen.

2017 började Pernilla arbeta som arkitekt inom Borlänge kommun. Intresset är stort inför samhällsplaneringen med arkitekturen, den gestaltade livsmiljön, som viktigt konstituerande inslag. Arbetet är mycket meningsfullt. Det ger en överblick över projektens tillblivelse, önskemålen, genomförandet och konsekvenserna.

Pernilla är också slöjdare. Gustaf sysslar med musikens ljudslöjd. Att bearbeta trä är stimulerande. Både i husens skala och i de små tingens. Handens och tankens arbeten kompletterar varandra. Dalarnas hemslöjdsförbund har nu underavdelningen Borlänge Hemslöjdsförening som bildades förra veckan. Pernilla sitter som ordförande i interimsstyrelsen.

Tack Pernilla för den givande presentationen av dig!

Ramon Wåhlin