Klubbmöte 211117 med vinprovning u l a Carina Mian

måndag 22 november 2021

VINPROVNING

När Carina Mian gästade oss med vinprovning för några år sedan jobbade hon inom Systembolaget. Nu är hon knuten till Vinhyllan.se och den som vill kan där följa med henne på vinresa till Italien.

På onsdagkvällen hade hon med hjälp av Agneta, Lilian, Börje och Olof dukat upp till vinprovning. Vi välkomnades med en Cava. På borden väntade tre röda viner och lite senare serverades ett härligt julöl med välsmakande tilltugg.

Under vårt avsmakande berättade Carina och svarade på en mängd frågor. Här några noteringar.

Vinets färg bestäms till viss del av druvan men lagrade viner blir i regel ljusare med åren. Äldre viner måste luftas en bra stund genom att de hälls fram och tillbaka. Man skall inte fastna vid att ha rött vin till kött och vitt till fisk. Det viktiga är att smakerna går ihop. Det går att manipulera vinet mycket. Det blandas efter kundernas smak. Man kan lita på ekologiska viner. Naturviner får sköta sig själva. Skördas för hand.  Skruvkorkar lika bra som andra. Äkta naturkork tar lång tid att framställa. De blir bra först sedan trädet skördads 3:e gången med 7 års mellanrum. Öppnad flaska håller sig en vecka i kylen. Bra om kan suga ur luften först. Luften ger oxider och det blir ättiksmak. Här klarar sig boxvin bättre än vin på flaska.

När vin och ölglas började bli tomma bjöd Agneta genom dottern Ebba och Almas café på en smarrig tårta som efterrätt.

Tack Carina och arrangörerna för en mycket trevlig kväll i glada vänners lag.

Veckobrevsskrivare