Klubbmöte 211029 med Bo Johansson och sponsring inom idrotten

måndag 1 november 2021

Lars Lyrvall

”Från skarvgropen med Sixten Jernberg till middag i Vita huset.”

Bo Johansson är född i Lima i Västerdalarna. Här började han tidigt att arbeta och jaga med legendaren Sixten Jernberg som byggde sin fritidsby. Han engagerade sig lokalt i idrotten, som förde honom till Vasaloppet där han är tävlingsledare sedan 2003 och han är den som varje år utser kranskullan. Han flyttade så småningom till Falun där han började läsa ekonomi och tog en magisterexamen vid Högskolan. På vägen hann han också med att bli dansbandsmusiker, något som fortfarande aktiveras ibland.

Inom idrotten kom han att möta många aktiva och började hjälpa några av dem att klara ekonomin så att de helt kunde gå in för att träna och tävla. Det var här som sponsringen kom in, konsten att koppla ihop näringsliv och idrott.

-När första märket på jackan har kommit börjar det verkliga arbetet, berättade Bo Johansson Det gäller att alltid vara nåbar, bilda nätverk och hitta inspirationskällor. Han har arbetat med en mängd idrottare och klubbar bl.a. Lars Frölander, Calle Halvarsson, Anna Dyvik, Oskar Svensson, Anna Haag och Emil Jönsson och Falu BS bandy.

I det egna agenturföretaget Ageniuz (skall syfta på agent och geni) har han f.n.8-9 aktiva. Bland de mest kända är skidskytten Sebastan Samuelsson och skridskoåkaren Nils van der Poel.

Sebastian Samuelsson har ett brinnande intresse för antidoping, något som förde honom till ett möte i Vita huset i Washington.

Det blev en intressant blick bakom kulisserna i idrottens värld.

Veckbrevskrivare

Lars Lyrvall