Klubbmöte 211022 med Helene Atonsson om bostadsmarknaden i Borlänge

måndag 25 oktober 2021

Åsa Lindqvist

Bostadsmarknaden i Borlänge

Helene Antonsson, mäklare på ERA Dala Fastighetsförmedling, gav tips till en lyckad bostadsaffär.

Det har gått bra under pandemin. Det var stor oro på bostadsmarknaden men det dröjde inte länge innan kunderna kom tillbaka. Kunden vill ha större boende och fritidshusboende. Många intresserade från Mälardalen och Stockholm kommer hit och köper boende. Det har medfört en prisökning på fritidsfastigheter.

När det går bra med försäljningar och priser som ökar så tänker man att marknaden sköter sig själv, men alla försäljningar går inte bra. Förlita er inte för mycket på marknaden och slumpen.

Vad kan du göra?

Börja med att kontakta mäklare om du tänker sälja om några år. Man kan få tips på vad man kan justera i boendet för att göra försäljningen attraktiv. Det är en tydlig trend att många vill ha välskötta hus. Mäklaren kan hjälpa till att prioritera i vilken ordning man ska börja.

De objekten som gått upp mycket i pris har en säljstrategi från början. Fina bilder gör också mycket för helheten. Se till att ha tid på sig att sälja, då blir ofta ett bättre pris. Ett annat tips är att sälja först innan köp av ett nytt boende för att minska risken om försäljningen tar tid.

Dolda fel försäkring: man får hjälp med felhanteringen av försäkringsbolaget att utreda. Men det är ovanligt att man får ut något på försäkringen.

Uppsving både på villor och bostadsrätter. Svårt att prognosticera framåt. Hemnet blev börsnoterat och upplevdes som dyrt och utan konkurrens. Därför startades Boneo av mäklare.

Helene redogjorde för vad man kan få avdrag för vid försäljning.

Energideklaration måste göras.

Mäklare hjälper till med allt från skatter, avdrag, energideklaration, uppskov mm vid försäljnig.

Åsa Lindqvist