(DIGITALT) Klubbmöte 210528 med Diamant Salihu om hans bok "Tills alla dör"

söndag 30 maj 2021

”Tills alla dör”

Diamant Salihu är uppvuxen på Tjärna Ängar i Borlänge. Familjen kom till Sverige från Kosovo 1991. Som ung spelade han fotboll för Bullermyren och Brage. Började skriva och fick vår klubbs skrivarstipendium för ett antal år sedan och det blev en sporre för honom att fortsätta. Han höll då ett föredrag i vår klubb.

Arbetar nu på SVT med grävande journalistik. Har samtidigt hållit på med ett bokprojekt där han skildrar den gängkriminella verksamheten i en Stockholmsförort.Våldet har blivit allt grövre och antalet dödsskjutningar i Sverige var förra året det högsta i Europa.

Bokens titel heter Tills alla dör och har blivit mycket uppmärksammad. Genom intervjuer med många som ingår i de kriminella gängen har han skildrat och försökt förstå hur grabbarna så snabbt radikaliserats från att ha varit lite småstruliga till att bruka grovt våld. Genom bränder och skjutningar har samhällsviktiga funktioner dragit sig bort och lämnat fältet öppet för de kriminella som frikopplat sig från såväl samhälle som familjer. De som lyckats med studier och jobb flyttar och de unga grabbarna träffar inga som pratar svenskor. Mammorna sitter ofta fast i stora barnkullar och fäderna är frånvarande.

Flickorna i området har i regel klarat sig bättre antagligen för att de är utsatta för större social kontroll än pojkarna som man anser skall ha större frihet. Många av de lite äldre gängledarna sitter nu inspärrade och de har lämnat luckor i hierarkin för småherrar i tonåren med dåligt omdöme.

Diamant Salihu vill med boken belysa problemen och tar inte ställning till hur de skall lösas. Han vill väcka debatt om hur ett lokalsamhälle skall se ut. Det behövs en mängd lösningar . Närvaro av samhället i olika former är det viktigaste.  Insatserna måste sättas in tidigt och samtal måste föras där alla parter visar respekt för varandra.

Stort tack till Diamant som gav oss inblick i ett stort och mycket viktigt samhällsproblem.  Många kommer säkert vilja läsa boken.