Digitalt klubbmöte 210212 med Magnus Olsson om Tillsammans är vi Brage

söndag 14 februari 2021

Per-OlovfForström

Tillsammans är vi Brage

Den största överskuggande frågan för IK Brage, som klubben arbetar intensivt med, är en ny Arena. Skulle Brages herrlag gå upp i allsvenskan, så ställer det stora krav på arenan. För att möta förväntningar och behov vill klubben utveckla sina verksamheter. Det är svårt med nuvarande anläggning. IK Brages matchtillfällen vill vara en mötesplats för olika grupper. Sponsorer, fansen och det regionala näringslivet. Ett av problemen är att det är kommunen som äger anläggningen Domnarvsvallen.  Klubben arbetar hårt till-sammans med kommunen för en ny arena.

Magnus Olsson gjorde en tillbakablick på det gångna året, som varit mycket speciell med pandemin. Ekonomiskt och sportsligt har det varit ett tufft år. I mars 2020 hade klubben ett minus på sju miljoner. Spelmässigt har det varit tre säsonger utan publik. Samtidigt har flera nyckelspelare haft allvarliga skadeproblem. Detta innebar att förutsättningarna ändrades hela tiden och det blev svårt att hålla samman laget.

Framtiden ser ljus ut för Brage. Aldrig tidigare har klubben växt så mycket. Flick – och damfotbollen har gjort insteg i verksamheten. Nu finns 2-3 flicklag, Redan nästa år räknar klubben med en fördubbling.

Fler åldersgrupper bland flickorna tillkommer hela tiden. Damlaget är det tidigare Ornäs damlag. Inga större nyförvärv har gjorts till damlaget. Deras tränare är Fredrik Bengtsson med en stabil hemvist i Brage,

I herrlaget har flera spelare lämnat laget, som Rosendahl, Garcia, Lundbäck, Andersen och Ekblad. Sammanlagt har åtta spelare lämnat laget och fem nya tillkommit som Frodig, Söderberg, Reinholdsson mfl.

Nu hoppas IKBrages ledning att laget skall vara friska. Slipper vi allvarliga skador så ser man fram mot kommande år med stor tillförsikt.  Brage har ju flera väldigt duktiga spelare som Hellberg och Williams. Båda dessa hör till toppskiktet av spelare i superettan.

Veckobrevskrivare

Per-Olof  Forsström