Digitalt Klubbmöte 210115 med Erik & Lars om klubbens 50 åriga historia

lördag 16 januari 2021

Rotaryminnen och tillbakablickar på vår klubbhistoria.

Som tidigare meddelats är det i dagarna 50 år sedan klubben startade sin verksamhet. Med anledning härav kåserade Erik Dahlstedt och Lars Lyrvall kring gamla Rotaryminnen.

Erik Dahlstedt berättade om hur Rotary startade i Chicago och kom till Sverige och så småningom till  Borlänge 1955. Fem medlemmar från Borlänge RK blev stommen när vår klubb startades.

Lars Lyrvall tog vid och förmedlade minnen från upptaktsmötet i november 1970 och första medlemsmötet på hotell Brage där vi var de första 10 åren.

Luncherna serverades på den tiden vid bordet och kostade 12,50 kr. I mars 1971 var det charterfest som startade högtidligt i Stora Tuna kyrka och fortsatte med middag på hotell Brage. Det var 24 medlemmar med från starten och fyra är fortfarande kvar Erik Dahlstedt, Göran Nyvall Carl-Erik Ramberg och Lars Lyrvall.

Erik Dahlstedt fortsatte presentationen med att berätta om några minnesvärda program. Han nämnde bl.a. föredrag av Hans Grankvist och Bengt Feldreich  och tågburna möten till Ludvika, Gävle och Mora samt ett bilrally i Grangärdebygden.

Avslutningsvis berättade Erik om sitt Guvernörsår för 20 år sedan, hur det började och förbereddes i USA och minnen från besöken i de 53 klubbarna i distriktet.

Veckbrevskrivare