Klubbmöte med Anders Haglund om Torsångs Handelsträdgård

torsdag 8 oktober 2020

Maria Lettius

Torsångs Handelsträdgård

Ett välkänt varunamn presenterades med sin historia av Anders Haglund som driver handelsträdgården tillsammans med sin far, Krister Haglund.

Grundare var Anders gammelfarfar Gustaf som 1919 startade handelsträdgården, då belägen i Tylla hage. Gustaf hade gjort sin mästarutbildning i Tyskland och hann precis med den sista båten hem till Sverige innan första världskriget bröt ut. Han och hustrun Elsa beskrevs som ett radarpar där Gustaf stod för idéerna och Elsa för ekonomin. Torsångs handelsträdgård registrerades som varunamn 1925.

Läget blev med tiden ett problem på grund av att området var för torrt och efter två varma sommar i följd flyttades verksamheten 1936 till det nuvarande läget.

Förutom Torsångs Handelsträdgård drev Gustaf även blomsterhandel i Falun och Borlänge, en handelsträdgård i Buskåker, torghandel i Falun och sålde frön på kommission. De tre sönerna kom att dela upp verksamheten så att Kurt och Börje drev Torsångs Handelsträdgård vidare efter Gustafs död 1956. Så småningom sålde bröderna vidare till sina söner Krister (Anders far) och Lars som 1987 ägde och drev handelsträdgården tillsammans.

En rad moderniseringar och satsningar följde:

1988 nytt modernt växthus, rasade visserligen när första snön kom men bara att ta nya tag!

1991 butiken kom till

1993 toppmodern växthusdator, var i drift ända till 2009

1995 var allt rustat och modernt, Anders beskriver det som att allt skedde i rätt tid – efterfrågan på växter ökade samtidigt som arbetskraften var billig och det gick lätt att få banklån.

2007 startade Anders i verksamheten och två år senare köptes farbrodern ut.

2011- 2012 byttes system för uppvärmning av växthusen – kräver en exakthet i temperatursvängningar som få system och hantverkare klarar. Från oljepanna och luftburet gick man till fliseldning och vattenburet system, en investering på drygt 5 miljoner.

2014 köptes det senaste växthuset in och det innebär 3000 kv m under glas.

2016 och fram till nyligen har så de äldre växthusen renoverats.

2019-2020 omsatte företaget 10,5 miljoner och hade 8 anställda.

80% utgör minutförsäljning mot kund. Mesta försäljningen sker mellan 15 maj och 15 juni. Årets försommar, under Coronapandemin, blev den bästa någonsin. Detta gick igen inom trädgårdsodling över hela världen.

Försäljning sker även till 25 - 30 blomsterbutiker i Dalarna och Gästrikland. Många butiker har varit med sedan 1975 och Anders beskrev det som att han och föregångarna odlade relationer, inte bara växter!

Avslutningsvis berättade Anders att han i dagarna tar över som ensam ägare till Torsångs Handelsträdgård. Han är även ordförande i Prydnadsväxtodlarna Sverige och hade dagen innan föredraget fått föreningen accepterad i en internationell intresseorganisation, AIPH, Association Internationale des l´Horiculture.

Maria Lettius