Klubbmöte 200918 med Anders Åkerlund om Mitt Afrika

lördag 19 september 2020

Mitt Afrika-Kåseri av Anders Åkerlund.

Det var ett kärt återseende att få möta och lyssna till vår tidigare medlem Anders Åkerlund. Hans intresse för Afrika började redan i barndomen på Stiftsgården i Rättvik och förstärktes under ungdomstiden då Julius Nyerere kämpade för ett fritt Tanzania. Under åren har Anders varit i Afrika en mängd gånger, både som anställd och på senare år som reseledare.  I år skulle det blivit 7 resor till olika ställen, alla tyvärr inställda p.g.a. pandemin. Han har besökt 100 länder och alla världsdelar utom Antarktis. Afrika ligger honom närmast om hjärtat.

Den pågående pandemin har blivit ekonomiskt förkrossande för dem i Afrika som lever på turism. Samtidigt håller kartan på att ritas om för Afrika. USA drar tillbaka sitt stöd och Kina kommer in med pengar och inflytande. Folkets skuldsättning ökar.

Till en serie på 90 bilder berättade och visade Anders en del av vad man kan få möta på en Afrikaresa. Djur av många slag och deras beteende. Natur och folkliv med färgstarka dräkter , interiörer från överfyllda kyrkor och bilder från det vardagliga livet i en afrikansk by.

Men Afrika är inte bara landsbygd. Bildserien slutade i Kapstaden där Anders en gång var verksam och där han lärde sig segla utanför Goda Hoppsudden. I Kapstaden bor och verkar läkaren Ingrid le Roux, bördig från Hedemora. Hon sköter bl.a. om Ärkebiskopen Desmond Tutu och hon var en av de första som tog hand om Nelson Mandela när han frigavs. Hon har under 40 år byggt upp hälsovård för kvinnor och barn i Kapstadens kåkstäder.

Det var mycket som Anders hann med att berätta under 30 minuter. Spirituellt och trevligt framfört som vanligt.

Sista bilden var på en tavla i hans hem i Rättvik och den speglar hans inställning. Där står :

” Tillsammans bygger vi vår värld glokalt ”