Klubbmöte 200207 med Johny Woxberg om Allmogesnickeriers resa

lördag 8 februari 2020

Erik Hedin

Johny Woxberg om sin resa med Allmogesnickerier i Leksand AB.

Johny berättade på ett mycket och intressant sätt om sin resa. Detta framfördes med stolthet och ödmjukhet. Johny kan med all rätta vara stolt.

Johny ställde frågan, vem köper ett snickeri och vilka egenskaper behövs av denne. Johny har arbetat med försäljning hela sitt liv. Han har dessutom erfarenhet rörande personalansvar, marknadsföring, att tillmötesgå och förstå

kundens behov samt formulera och efterleva en tydlig affärsidé.

De dörrar och fönster som bolaget säljer är anpassat efter kundens önskemål och behov. Alla beställningar sker tillsammans med kunden, ingen order läggs direkt på bolagets hemsida. Anpassade produkter med hög kvalité är bolagets signum.

Det är inte bara bolagets kunder som Johny fokuserat på. I den resa som bolaget gjort från förvärvet 2012 till idag har de anställda varit viktiga. Personalen har fått förtroende och tagit ansvar. Detta synsätt har varit bra och lönsamt för alla parter. Personal har sedan 2012 fått del av den vinst som generats med totalt hela 1,2 mkr. Det behöver inte tilläggas att personalomsättningen är låg och att de trivs bra.

Då bolaget förvärvades 2012 omsatte det ca 12 mkr med blygsam vinst. För 2018 uppgår omsättningen till över 40 mkr med ett resultat efter finansiella poster om drygt 7 mkr. Mycket imponerande! Numer har Johnys dotter tagit över det dagliga ansvaret, Johny kvarstår dock som styrelseordförande. Successionen är därmed löst på ett bra sätt.

Vi som lyssnade idag tackar för en både bra och trevlig presentation av företagaren Johny Woxberg.

Veckbrevskrivare

Erik Hedin