Klubbmöte 200110 med Göran Forsén om Fontänhuset i Falun

lördag 11 januari 2020

Arne Carlson

På blden: klubbens nye medlem Björn Lidén på Presidentens högra sida. VÄLKOMMEN Björn.
På Presidentens vänstra sida, dagens föredragshållare Göran Forsén.

Fontänhuset i Falun.

Göran är förutom styrelseordförande för Fontänhuset, kommunalfullmäktiges ordförande, aktiv i politik och föreningslivet. Fontänhuset i Falun startade i mars i fjol och arbetar efter en modell som grundades i USA 1948, där man arbetar efter 37 riktlinjer, vilka innebär att personal och medlemmar arbetar sida vid sida med personer som drabbats av psykisk ohälsa.

Fontänhuset är en ideell förening finansierad av skattemedel och bidrag.

Bidragen från privat verksamhet och gåvor används uteslutande till verksamheten.

Falun har det senaste av 13 Fontänhus i Sverige. I övriga världen finns över 300 st, spridda på alla kontinenter.

Psykisk ohälsa är i dag en epidemi, bara i Falun räknar man att ett tusental är drabbade och man har redan fyllt föreningen med 45 medlemmar. Detta gör att man nu kunnat anställa en handledare och en köksansvarig.

För en kostnad motsvarande två vårdplatser inom psykiatrin kan man hålla igen på köerna till densamma, och ge personer med psykisk ohälsa en meningsfull daglig verksamhet. där man fokuserar på det friska och vad var och en klarar av. En utbränd person blir ofta stressad av att Försäkringskassan kräver att hen skall bli frisk och arbetsför på en bestämd tid.

I Falun har man en lokal om 300 kvm, som utrustats och möblerats med begagnade möbler och inredning. Man har som mål att kunna slussa ut 15 personer från hemmasittande till arbetsliv per år.

Borlänge kommun har nyligen tagit beslut att starta upp även här, men när får väl framtiden utvisa.

Vi tackar Göran Forsén för ett engagerat och lärorikt föredrag, och önskar all lycka i verksamheten.

Arne Carlson