Kvällsmöte Friskis & Svettis Borlänge

torsdag 3 oktober 2019

Besök på Friskis & Svettis Borlänge

Friskis & Svettis (F&S) är en ideell förening, som har till grundidé att det skall vara roligt att träna. I Sverige startades första föreningen 1978 och i Borlänge 1994. Rune Sundqvist var med och startade och Maggan Berglund, som är huvudansvarig, kom med ett år senare.

Det finns föreningar på 160 platser i Sverige. Med 7.200 medlemmar är det en av Borlänges största mötesplatser och i förhållande till folkmängden ligger man på 5:e plats i Sverige. Varje år växer Borlängeföreningen med omkring 500 medlemmar.Av medlemmarna är 60% kvinnor och 40% män.

Träningsytorna omfattar imponerande 3600 kvm. Sommartid förläggs en del av aktiviteterna utomhus.

8 personer är fast anställda och 250 är ideellt arbetande oavlönade ledare och tränare, som får en gedigen utbildning.

Varje vecka genomför man 110 träningspass . Passen bokas upp till 3 dagar i förväg genom en app i telefonen. Vissa pass är extra populära och här gäller det att hänga på låset för att få plats. Det går att träna från kl. 06.15 på morgonen till 21.15 på kvällen.

Utbudet av träningspass är mycket varierat från mjuk nybörjarträning till tuffa spinningpass. Det finns något för alla åldrar från barn till äldre.

Efter en genomvandring i lokalerna, där det var full aktivitet i alla rum, blev det kaffe och smörgås och frågestund.

Maggan Berglund berättade då att man tillhör Riksidrottsförbundet och de genomför slumpvisa dopingtester. De som blir ertappade med droger stängs av.

Man deltar också i integrationsprogrammet för nyanlända i Borlänge.

Verksamheten finansieras genom medlems- och träningsavgifter som varierar mellan olika åldersgrupper.

Även skolor och företag använder sig av F&S. Vid lugna tider på dagen hyrs en del av lokalerna ut till bl.a. Helixgymnasiet.

Utan tvekan är F&S en viktig aktör i arbetet för en bättre folkhälsa.

Några av deltagarna vid det intressanta besöket avslutade med att var med i ett cirkelgympass.