Klubbmöte 190927 med EGO av Per H Lerström

fredag 27 september 2019

Arne Carlsson

Daniel Larsson, kyrkomusiker, införd av sin fadder Bo Persson. Daniel invaldes i dag som medlem i vår klubb. VÄLKOMMEN !

Egoföredrag av vår kyrkoherde.

Per började från början med sitt namn där Henriksson kommer från hustrun och Lerström från morfadern, vilken är en person som betytt mycket för Per.

Han är född i Ludvika och har letts i livet av tillfälligheter och sitt hjärta.

Läsande av böcker, och samtalande med äldre personer om existentiella frågor har under livet format Pers syn på människan.

Per har studerat till och arbetat som socionom i Örebro. Därefter följde arbete i kriminalvården. Sin hustru fann han i Södermanland och flyttade -90 åter till Dalarna och ett arbete på kriminalvården i Borlänge. Per blev chef för Dialogen, vilket är gruppverksamhet för barn till missanpassade föräldrar. Men hjärtats längtan fick Per att studera teologi parallellt med sitt arbete och han prästvigdes på sin födelsedag 2013.

Numera bor familjen i Buskåkers prästgård och Per är kyrkoherde i Stora Tuna och Torsångs församling, med ansvar för församlings- och begravningsverksamhet. Församlingen har 80 helårsanställda och en budget på 80 milj.  Arbetsuppgifterna varierar varje dag, och ofta väldigt kraftigt under en dag, men han trivs och upplever att han kommit rätt. Om framtiden tänker han som sin företrädare, - att det inte går att backa in i den.

Människan har i alla tider haft behov av att diskutera de stora frågorna VARIFÅN och VARTHÄN.

Vi har en kyrkoherde som vi kan vara stolta över i vår klubb, och som vi önskar allt gott.

Arne Carlsson