Klubbmöte 190524 med Marianne & Kenneth Wilman

söndag 26 maj 2019

Tan Tannefors

Verdun, Normandie, Omaha Beach och Arnhem

I sällskap med paret Willman fick vi vara med om en resa under 100 år av krig.

Den började i Verdun, den franska fästningsstaden som under första världskriget stod emot den tyska arméns ihärdiga försök att inta staden. Förlusterna på båda sidor blev enorma under det långa slaget. Idag vittnar de många krigskyrkogårdarna och monumenten om vilka fasor soldaterna och befolkningen fick uppleva. Det kan nämnas att den okände soldaten under Triumfbågen kommer från Verdun.

Naturen har återhämtat sig, men fortfarande syns spåren av skyttegravar och bombkratrar flera mil runt om fästningen.

Resan fortsatte till Normandie och staden St Mere Eglise som under inledningen av invasionen den 6 juni 1944 blev skådeplatsen för några av de blodigaste striderna.  De fallskärmsjägare som under natten inledde invasionen kom ofta fel, många hamnade i St Mere Eglise och stupade. Mest känd är soldaten John Steele som blev hängande i kyrktornet. Han hänger där fortfarande, men nu som docka. Steele återkom i flera år till staden.

Omaha Beach blev amerikanernas elddop den 6 juni. Stranden var väl försvarad och förlusterna stora. Men till slut lyckades ilandsättningen och de allierade hade fått fotfäste på kontinenten.

På hösten 1944 var siktet inställt på Rhurområdet i Tyskland. Erövrades Rhur skulle tyskarna stå utan rustningsindustrier. Problemet var att komma dit. Fältmarskalk Montgomerys idé var att erövra broarna i norra Holland så att armén fick en väg in i Tyskland.

Genom att släppa fallskärmstrupper skulle den viktiga bron i Arnhem erövras och hållas innan de avancerande marktrupperna slog sig fram genom de holländska städerna.

Men Arnhem blev en bro för mycket…

Montgomery hade felbedömt de tyska truppernas storlek och engelsmän och polacker led enorma förluster i slaget om bron. Kriget förlängdes.

Det intressanta föredraget avslutades med minnen från Arnhem av Jan-Dirk Kooistra som har sina rötter i just Arnhem, där hans föräldrar bodde och upplevde slaget om Arnhem.

Jan Tannefors