2019-05-10 Klubbmöte med Marianne Björk om Rotary Doctors arbete i Kenya

lördag 11 maj 2019

Maria Lettius

Jeepläkare i Kenya 2015 och 2017 – arbete som volontär inom Rotary Läkarbank

Marianne började med att visa en fin bild med leende kenyanska kvinnor som dansade, en påminnelse om den glädje som finns i vardagen trots att hon som läkare mötte mycket sjukdom och elände.

Rotarys läkarbank har funnits i Kenya i 30 år. Verksamheten är indelad efter 4 sk jeeplinjer med 5 byar per linje. Varje by ansvarar för mottagandet av vårdteamet, ordnar lokaler, tolk, lunch mm. Teamet består, förutom av volontärläkaren, av tre lokalt anställda som delar på uppdragen som sjuksköterska/farmaceut/laboratorieassistent/ HIV-rådgivare/ chaufför. Budgeten ligger på ca 5 miljoner SEK varav endast 5 – 8 % går till administration. Även tandläkare arbetar för läkarbanken.

Med ett upptagningsområde på 200 000 invånare, 35 000 besök per år via jeeplinjen inses att det är ett tufft, fysiskt såväl som psykiskt, arbete som uträttas vilket Marianne underströk, det var svårt att inte kunna hjälpa fler trots att arbetsdagen kunde bestå av 65 patientbesök.

Läkarna, lika många män som kvinnor, kommer främst från Sverige men även från Finland och Holland och tjänstgör i 6 veckorsperioder. Oftast  rör det sig om allmänläkare som jobbat flera år då uppdraget förutsätter längre klinisk erfarenhet. Innan avresan repeteras medicinsk kunskap och kompletteras. Sjukdomspanoramat omfattar bl a malaria, anemier, jiggers(sandloppor), skabb, tinea (svamp), undernäring och inälvsparasiter. HIV är inte så vanligt förekommande i just detta område, Marianne nämnde att HIV liksom TBC behandlas utan kostnad för patienten och att vaccinationsprogrammet för barn liknar det svenska men med betydligt sämre följsamhet.

Boendet för volontärläkarna är enkelt, personal som husfru med ansvar för inköp och matlagning och trädgårdsmästare/ vakt med vakthund underlättar vardagen och gör vistelsen effektiv och trygg.

Maria Lettius