Klubbmöte 190426 med Johan Forsgren, Steen & Ström om handeln på Kupolen i Borlänge

söndag 28 april 2019

Arne Carlsson

Kupolen byggdes 1990 för att kunna rymma en fotbollsarena inomhus, med en innomhusdiameter av 123 m och 41 m i takhöjd för en kostnad om 450M Sek. Dock har aldrig en fotbollsmatch spelats där.

Sten & Ström har sedan 2002 varit ägare till kupolen. De är ägare till 18 centra i Skandinavien och har 1 600 hyresgäster och omsätter 27 miljarder.

Kupolen har nu 37 200 kvm handelsyta  4,1 miljoner besökare årligen och omsätter 1,210 miljarder. Det säljs i Kupolen mer än brukligt i butikscentran av liknande typ.

Beträffande butiksdöden ser Johan att många kedjor har problem och spår att små butikscentra kommer framöver att få det kämpigt.

Näthandeln har inte heller någon lysande tillvaro, trots att den har den största tillväxten där, handlas 91% fortfarande i fysisk butik. Det som säljs mest på nätet är kläder och skor, och där går dessutom mycket i retur. Näthandlare börjar öppna fysiska butiker och fysiska butikskedjor öppnar näthandel. Vem som lyckas bäst får framtiden utvisa. Man är nöjda med sin andel av marknaden. Den närmaste framtiden i Kupolen består i att nya hyresgäster tillkommer flera restauratörer är på gång in, i dagarna öppnas t.ex. en ny sushi-restaurang. Johan upplever Norra Backa positivt, men saknar en större bygghandel i området.

Vi tackar Johan för ett informerande föredrag.

Arne Carlson