Klubbmöte 2019-04-05 med Ulf magnusspn om Trafikverkets omvärldsanalys 2018

fredag 5 april 2019

Nya medlemmar:
Bert Larsson och Per Henriksson Lerström omgivna av sina faddrar Torsten Hansson och Ann-Gerd Jansson. I mitten president Lars-Göran Lundgren.

Trafikverkets omvärldsanalys och Trender i transportsystemet.

Var tredje år genomför Trafikverket en omvärldsanalys. Senast var det 2018. I analysen tittar man på trender i samhället i stort och vad de kan betyda speciellt för transportsystemet. Resultat ligger till grund för Trafikverkets  inriktningsplanering.

Till de stora trenderna räknar man effekterna av ökande digitalisering  och

kraven på hållbarhet, Vidare konstaterar man att jordens befolkning fortsätter att öka. Man räknar med nästan fördubbling till år 2100. Från nuvarande 7,6 miljarder till 13 miljarder människor. Allt fler bor i stadsregioner.  Ekonomierna blir mer tjänstebaserade och och man går mot allt osäkrare geopolitiskt klimat där klimatförändringarna är ett faktum. Globala utvecklingen blir allt osäkrare med ökande protektionism.

I transportsystemet går man mot automatisering. Det kan betyda säkrare trafik men kan också ge ökad trängsel. Samtidigt skapar digitala tjänster ”det femte trafikslaget”, resfri tillgänglighet. Vidare ökar kraven på minskade utsläpp. Bör vara 8% per år om vi skall hålla takten. Samtidigt med växande befolkning ökar resandet. Godstrafiken blir större och de vägburna transporterna fortsätter att dominera.

I den övergripande analysen för transportsektorn konstateras att det finns starka krafter för ökande transporter och de kommer med hjälp av teknikutvecklingen bli bättre och säkrare. Landsvägstrafiken kommer även i fortsättningen att vara viktig del av transporterna. Infrastrukturen är långlivad och vägsystemet ändras långsamt.

Faktorer som skatter, avgifter och förordningar kan snabbt förändra förutsättningarna.

Hela rapporten kan läsas under trafikverket.se/omvärldsanalys.