Klubbmöte 2019-03-15 med Hugo Tamm om Odd Fellows

fredag 15 mars 2019

Maria Lettius

Klubbmöte 2019-03-15 med Hugo Tamm om Odd Fellows

Odd Felloworden firar i år 200 år. Ursprunget till orden var en från Manchester till USA utvandrad vagnmakare som samlade bröder till den första logen 1819. I Sverige har Odd Fellow funnits sedan 1880-talet. Medlemmar är ca 24 000 bröder och 17 000 systrar.

Orden kan definieras som en samling medlemmar som följer ett regelverk. Under orden sorterar i Sverige 289 loger som är suveräna, har eget ekonomiskt ansvar men måste följa regelverket. Det finns även en sk storloge som fungerar som ”huvudkontor” med bl a utbildning och administration.

Är Odd Fellow hemligt? Nej, vem som helst med gott anseende i samhället kan, på rekommendation, bli invald. Det är även möjlighet att lämna ansökan på nätet. Dock finns det ritualer som är hemliga, t ex de runt graderingar. Efter att du blivit invigd finns tre grader att uppnå, vänskapens, kärlekens och sanningens grad. Därefter kan fördjupning ske i sk läger där samtliga loger i distriktet ingår, i Dalarna 9 st.

Logens arbete innebär sammanträde 2 ggr/månad med möte, i förekommande fall gradgivning, föredrag av inbjuden och/eller fördjupning i etiska frågor och en avslutande måltid.

Odd Fellow är religiöst obundet men kräver någon form av tro på högre väsen. Orden omfattar människokärlek, barmhärtighet och allas lika värde. Man ställer upp för varandra, ger utomstående ekonomisk hjälp och stöder medicinsk forskning.

Ekonomisk välgörenhet möjliggörs genom fonder och egna bidrag vid möten, all finansiering sker internt. Välgörenhet spelar en central roll och Odd Fellow har bland annat

·      sponsrat Astrid Lindgrens barnsjukhus

·      stött ett team facialkirurger på Sahlgrenska sjukhuset som opererat läppkäkgomspalter på barn i utvecklingsländer och även utbildat kirurger på plats

·      donerat fyra livräddningskryssare till Svenska Livräddnings-sällskapet.

På lokal nivå stöder Odd Fellow Borlänge kvinnojour, Frälsningsarmén och RIA.

I samband med 200 -årsjubileet i april kommer pris att delas ut till forskning kring barndiabetes och forskning kring hjärt-kärlsjukdomar hos barn.

De tre länkarna som symboliserar Odd Fellow står för vänskap, kärlek och sanning.

Veckobrevskrivare:

Maria Lettius