Klubbmöte 2019-03-08 med Emil Westlund, ICA Sellnäs

fredag 8 mars 2019

Maria Lettius

Klubbmöte 2019-03-08 med Emil Westlund, ICA handlaren i Sellnäs

Emil Westlund tog över som handlare i Sellnäs för 2,5 år sedan och ha redan satt Sellnäs och butiken på kartan. Hans vision är att vända på kundflödet så att Borlänges invånare åker till Sellnäs för att handla istället för tvärtom.

Under hans tid som handlare har omsättningen ökat från 19 till 28 miljoner SEK. Emil har fått ta emot pris internt som årets eldsjäl för ICA Nära och som årets nyföretagare i Dalarna vid Stjärngalan.

Första dagen på jobbet bjöd han både lärare och elever vid Halvars skola på glass och jordgubbar, mycket uppskattat och en fin inkörsport till kontakt med både barnen och deras föräldrar. Det är där, i byn, som Emil vill lägga sitt engagemang. En rad aktiviteter som kräftskiva, fisketävling, trisskvällar, kassapinnar dekorerade av förskolebarnen och butikens pantrum målat av skolbarnen visar att han är på god väg.

Visionen, att få stadens kunder till Sellnäs, hur har det gått? Helt fantastiskt bra visar det sig! Via Face Book såldes 23 pallar med jordgubbar inom 14 dagar när ingen trodde att ens en pall (40 kartonger) skulle gå att sälja. Under sommarens torka uppstod överskott på kött – i samarbete med SCAN erbjöd Emil möjlighet att boka oxfilé via FB och sålde 550 filéer. Kunderna passade på att köpa hela måltiden i Sellnäs när de hämtade köttet, ”storhandlade i lilla Sellnäs”. Den kända ”Sellnäsplankan” har lyfts till nya höjder av nyanställd personal och står för ca 3 miljoner SEK av omsättningen.

Perspektivet är långsiktigt betonar Emil. Investeringar har gjorts i nya kylar och kassadiskar och målet är att vara en riktigt bra kompletteringsbutik. Framtiden, där finns planer på minigolfbana för sommarturism liksom funderingar på matupplevels,  Kulinariet i Stora Skedvi är en inspirationskälla.

Där de stora butikerna har råd med onlineplattformar för veckohandling har istället Emil nyttjat Face Book med mycket gott resultat, enkelt och utan kostnad. Gå gärna in och titta, där ligger redan Bo Perssons inlägg från dagens besök inlagt.

Det blev många frågor och då Emil berättade om sitt engagemang för svårt sjuka Ellie, där bl a intäkter från 1500 Daimsemlor skänkts till en fond för hennes behandling, beslöts att intäkten från dagens vinlotteri skulle gå till Ellie.

Ett engagerat föredrag från en sann entreprenör!

Veckobrevskrivare

Maria Lettius