Klubbmöte 2019-02-22 med Christer Carlson om Moderaternas arbete i Region Dalarna

fredag 22 februari 2019

Arne Carlsson

Klubbmöte 2019-02-22 med Christer Carlson om det nybildade Region Dalarna

Efter 72 år av socialdemokratiskt styre har nu en ”Dalasamverkan” tagit över makten. Denna grupp består av M, C, KD, DSP, L och MP.

Huvuduppgifter består i att:
- få kontroll av ekonomi.

- få en bättre kontroll och uppföljning av verksamheterna.

- få personalen att trivas.
- skapa en bättre tillgänglighet i vården.
- korta vårdköerna.

Vi har i Sverige flest läkare per capita. Men produktiviteten är bland de sämsta. Kostnaderna för stafettläkare, p.g.a. bristen på primärvårdsläkare och läkare inom psykvården uppgår till 240 miljoner, och måste kapas.

Man avser att satsa på ett 62-punkts åtgärdspaket under mandatperioden med bl.a. Nyrekryteringar, screening för tjocktarmscancer, nationella riktlinjer för strokebehandlingar, kontaktsjuksköterskor inom kirurgin. Särskild satsning på ungdomspsykologin.

Frågor att ta med: Hur kan man behålla personalen och skapa en lojalitet inom organisationen. Hur satsar man på kollektivtrafiken i regionen.

Tack Crister för ett informerande föredrag.

Arne Carlsson