2018-12-14 JULFEST

söndag 16 december 2018

JULFEST !

Det är en lång och kär tradition med julfest i vår Rotaryklubb. Att samlas i Stora Tuna kyrka en stämningsfull stund var upptakten även i år.
Efter att Ann-Gerd hälsat välkommen tände presidenten Lars Göran ett ljus för nyligen avlidne medlemmen Ulf Estberger och påbjöd en tyst minut. Han tände också ett ljus för de medlemmar som p.g.a. sjukdom inte kunde vara med. Det kändes fint att Ulf Estbergers närmast anhöriga var närvarande.

Det blev sedan vacker orgelmusik. Vid orgeln satt Bengt Granstam ( han spelade redan vid vår charter 1971). I stället för sedvanlig Lucia fick vi den här gången lyssna till sång av Erica Hermansson och Fredrik Jansson, vilken dessutom ackompanjerade på gitarr. Sångerna omramade Ann-Gerds jul-och adventsbetraktelse. Vi sjöng också några adventspsalmer.
Bengt Granstam avslutade stunden i kyrkan med ett pampigt orgelstycke. Sfestlokalen vid Rolf Sandströms Dala Profil.

Från denna del av festen rapporterar Bernth Martinsson att det var fullt hus. Många av gästerna kom från grannklubbarna och vi hade också glädjen att ha med DG Leif Carlzon som höll ett spirituellt tacktal.
Som vanligt var Börje Hagström primus motor och höll i gång festen som toast master. Även i år hade det hänt väldigt mycket i Bäsna.

Traditionsenligt spelade och sjöng Bengt Fredriksson och Hans Lundh till sångerna och hade också en egen underhållningsdel.
Maten smakade bra. Upplagt kallskuret först, följt av varm mat och kaffe och tårta.

Representanter för grannklubbarna tackade för trevlig fest och ett speciellt tack fick Britt och Rolf Sandström för att vi fått disponera lokalen.
Ett stort lotterie med många fina skänkta vinster gjorde att några fick mycket att bära med sig hem.

Ingen julfest utan ”Sjömansjul på Hawaii ” och den kom på slutet med mäktig manskör.
Allt enligt tradition. Nu kan vi fira jul och nyår innan vi ses igen i Rotarysammanhang.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR
Önskar veckobrevsskrivaren