Klubbmöte 2018-11-30 med Lillemor Helander

lördag 1 december 2018

Lars Lyrvall

Vad skulle folk säga, om dom bara visste.

Lillemor Helander föddes i Borlänge 1940 och var äldst av tre syskon. Vid dagens Rotarymöte berättade hon mycket öppenhjärtligt om sitt liv. En bitvis skakande berättelse om hur det var att växa upp med en kärlekslös och våldsam mamma. Hur det var att få barn som sextonåring och sedan ta plats hos en ensam bonde där hon mötte fylla och bråk. Hon berättade om hur hon själv hamnade i spritmissbruk och depression, men att hon hade turen att fåmöta en psykolog, som hjälpte henne på fötter igen.

Livet vände och efter skilsmässa vågade hon sig ut i världen, bl.a. ända till Rom som au pair. Hon mötte Karl Otto Bergfelt, en känd Borlängeprofil, som hon fick många bra år tillsammans med. Det blev hennes bästa tid i livet. Tyvärr är han borta sedan 2012.

Hon lever nu ensam men har på gamla dar fattat pennan för att berätta om sitt liv. Tre böcker har det blivit. Den första med titel som dagens program. Den andra heter ” Livet vände” och den tredje om Karl Otto Bergfelt ” Mannen bakom skrothögen.”

Det var en stark och känslosam berättelse, som Lillemor Helander gav oss idag. Strongt att dela med sig av den.

Veckobrevskrivare

Lars Lyrvall