Klubbmöte 2018-10-26 med Distr Guvernör leif carlzon

lördag 27 oktober 2018

Lars-Göran Lundgren och Göran Näslund välkomnar nya medlemmen Ulf Gylling

Inval ny medlem
Ulf Gylling upptogs som ny medlem. Han presenterades av sin fadder Göran Näslund. Vi hälsar Ulf varmt välkommen till klubben.

Distriktsguvernör Leif Carlzon har ordet

Leif Carlzon är född i Saxhyttan. Han blev Rotarian i Stockholm för fyrtio år sedan. Kom tillbaka till hembygden och Ludvika och ABB 1990 för att snart få utlandsuppdrag bl.a. i Malaysia och Schweiz. Mellan uppdragen hann han med att vara president i Ludvika-Bärke RK, som han fortfarande tillhör.. Han har hittills under sitt guvernörsår besökt drygt hälften av distriktets klubbar.

-Världspresident Barry Rassins tema för året är ”Be the inspiration” berättade Leif Carlzon.

Själv vill han verka för att stärka klubbarna, öka serviceandan och förbättra Rotarys image.Viktigt också att bli mer synlig i samhället. Målsättningen är att alla klubbar skall öka med minst 2 medlemmar och att få till en föryngring. Vi bör också sträva efter att få med fler kvinnor. Att vi har bara 18% kvinnor i vår klubb är för lite.

Klubbarna behöver ständig nyrekrytering, bra program och hög kvalitet på medlemmarna. Vi fick beröm för att klubben under hösten redan tagit in 3 nya medlemmar och att vi har tydligt fokus på att rekrytera flera. Vår hemsida, som i fjol fick pris som den bästa i distriktet, fick också beröm.

Polio-Plus projektet är mycket framgångsrikt.Med hjälp av ett par droppar vaccin har 2,5 miljarder barn fått ett skydd mot polio. Mycket tack vara det generösa bidraget på 355 miljoner USD från Bill och Melinda Gates.

Vi blev också informerade om att nästa års Rotary Convention blir i Hamburg 1-5 juni.

-Åk på det. Det är en upplevelse uppmanade guvernören, som önskade klubben lycka till.

Ha kul, nå resultat, skaffa nya vänner, men framförallt ha kulblev slutorden från Leif Carlzon, som avtackades med sedvanligt diplom och en varm applåd.