2018-10-12 klubbmöte med Anders Thunestam

tisdag 16 oktober 2018

Arne Carlsson

Inval av ny medlem

Åsa Lindqvist invaldes som medlem i klubben och hälsades välkommen av dagens vikarierande president Lilian Sjans

Föredrag av Anders Thunestam med titel: FÖRETAGarna

Anders har varit aktiv med att driva företag sedan han tog över faderns roll i Kaffebönan, och han har varit aktiv i Företagarna i 30 år. Anders blev medlem för att han såg nyttan av att ha kollegor i andra företagare och kunna få hjälp med bl.a. juridiska frågor. Centralt ordnas aktiviteter där man utser ”Årets företagare”, såväl i länen som i hela landet.  Man har bra rabatter som medlem, och han har varit förtroendevald i organisationen i tio år.

Organisationen Företagarna består av 70 000 företag i 250 föreningar över landet. I Borlänge finns 240 medlemmar. Organisationen har 1 900 ideellt arbetande förtroendearbetare. Man driver nu frågor som att 4 av 5 jobb skapas av småföretag och att därför måste regler för beskattning, sjuklöneavtal och offentlig upphandling underlättas. Företagarna värnar välfärdsföretagen och vill utveckla utbildningssystemet.

Det nätverkas, ordnas företagarfrukostar med föreläsningar och man har goda kontakter med kommunens näringslivsenhet.

Man stöttar Nyföretagarcentrum, ger ut gesäll- och mästarbrev, men eftersöker input från näringslivet. Kommunicerar via hemsida och Facebok.

Slutordet blir att – Det går att påverka-.

Tack Anders för ett informerande föredrag.

Arne Carlsson