2018-09-07 med Jörgen Malmberg om LAKRITS

fredag 7 september 2018

Maria Lettius

Jörgen Malmberg berättade om sin stora passion: lakrits i alla former och smaker som klubbens medlemmar fick provsmaka ! Intressant och gott !

En resa i svart – om lakrits

För sex år sedan fick Jörgen en biljett till en lakritsmässa av sin hustru. Där grundlades en passionerad hobby när Jörgen fick upp ögonen för den äkta råvaran och dess kvalitéer. Lakrits är inte godis utan en krydda betonade Jörgen flera gånger. Hemma har han en samling på uppemot 50 olika lakritssorter, en lakritskvarn är lika självklar som salt- och pepparkvarn och för att vara beredd om krisen kommer har han en egen lakritsreserv på fem kilo. Dyraste lakritsen Jörgen köpt hittills kostade 3600kr/bit men då gick mycket av intäkterna till Barncancerfonden.

Lakritsrot, på latin Glycyrrhiza glabra, är som medicinalväxt känd sedan 4000 år f kr. På svenska apotek såldes lakrits långt in i modern tid. Fortfarande används lakrits i kinesisk medicin som bl a slemlösare, mot dålig matsmältning och som humörhöjare. Lakritsrot har även antibakteriell effekt och har använts som tandborste. Storkonsumenterna i norra Europa av choklad med saltlakrits återfinns på Island.

Jörgen använder lakrits i matlagning och har tagit fram en lakritsburgare baserad på älgfärs, fläskfärs, ingefära, chili och lakrits. Han har lovat att skicka oss receptet! Andra användningsområden är som krydda till lax, glaze till kyckling, i en mustig gryta och lakrits med chili över en god vaniljglass.

...... en egen ask med utvalda smakillustrationer

Så vidtogs en helt fantastisk lakritsprovning där alla fick en egen ask med noga utvalda smakillustrationer till det Jörgen berättade om. Där återfanns fänkål, sötlakrits, saltlakrits, salmiak, chililakrits, lakrits med citron och KarlJohansvamp och mycket mer. En del lät som ren poesi, som saltlakrits med Dulce de leche och rosmarin!

Maria Lettius