2018-08-31 om Rotarys ungdomsutbyte

måndag 3 september 2018

Lars-Lyrvall

Rotarys ungdomsutbyte.

Förra årets utbytesstudent Ebba Nyvall hade p.g.a. av sjukdom inte möjlighet att medverka. Hon återkommer vid senare tillfälle.

Som program visades istället en informativ nyinspelad film om ungdomsutbytet. I filmen medverkar bl.a. Sofi Gonstead, som var vår gäststudent förra läsåret.

Ungdomsutbytet ger ungdomar mellan 15 och 19 år möjlighet att studera i ett annat land i ett år. Det finns också kortare sommarutbyte samt läger. Dessutom finns ett speciellt Georgiastipendium där de lokala Rotaryklubbarna bekostar ett års collegeutbildning för studenter.

Ett 80-tal länder ingår i ungdomsutbytet. Varje år ger Rotary 8000 unga människor runt om i världen  möjlighet att bekanta sig med nya miljöer och kulturer.

I varje klubb finns en kontaktperson , vilken är navet mellan Rotaryklubb, student, värdfamilj och skola.

På distriktsplanet har guvernören utsett en ordförande för ungdomsutbytet. Centralt i Sverige finns ett kansli, som sköter det administrativa . Allt i form av en stiftelse, som finansieras av deltagarnas programavgifter och våra Rotaryavgifter.

De ungdomar, som åker iväg får underteckna ett kontrakt, som upptar 4  D-punkter: No Driving, no Drinking, no Drugs och no Dating.

Filmen avslutades med några tips för de lokala Rotaryklubbarna.

Viktigt är att ha en fungerande kontaktperson och att synas lokalt, i skolor och på ställen och miljöer där ungdomar träffas.

15 oktober skall anmälan till 2019-2020 vara inne. Detta datum är dock tänjbart när det gäller länder som inte kräver visum.

Agneta Nyvall lägger in filmen på sin lokala FB-sida. Gå in och titta. Väl värd att se.

Mötet avslutades med att vår egen kontaktperson Anna-Liisa Bergkvist berättade om det möte om ungdomsutbytet som nyligen hållits . Hon berättade också att Sofi Gonstead längtar tillbaka till Borlänge och att hon nu studerar vidare i Seattle.

Anna-Liisa tackades av presidenten för det förnämliga arbete hon gjort och gör för ungdomsutbytet.

Veckbrevskrivare