2018-08-17 med Per Lyrvall om Stora Ensos roll i den nya bioekonomin

fredag 17 augusti 2018

Arne Carlsson

2018-års hösttermins första möte: Per Lyrvall berättade om Stora Ensons roll i den nya bioekonomin.

Stora Ensos roll i den växande bioekonomin.

Stora Kopparbergs Bergslags AB sammanslogs med finska Enso för 20 år sedan och bildade Stora Enso. De förvaltar och förädlar skog och biomassa från 25% av den svenska skogsarealen, och har 26 000 anställda i världen. Bolaget är Sveriges största skogsbolag fördelat på 5 olika organisationer: Papper, kartong, wellpapp, massa och sågat trä. Den största kapaciteten i bolaget finns i Europa med 80%, och det övriga fördelas på Kina samt syd- och Nordamerika.

Svensk skogsindustri omsätter 132 miljarder och sysselsätter 100-tusen människor. 80% av produktionen går på export, och håller på så sett svensk glesbygd levande.

Allt som i dag tillverkas av fossilt material kan göras av trä. Forskning i bioekonomi baserad på skogsråvara bedrivs i Stockholm och Karlstad.

Biobaserad kemi kommer att ersätta plast. Textilier framtagna av cellulosa kommer inom snar framtid på marknaden. Prefabricerade byggelement till byggnadsindustrin med en avsevärt lättare konstruktion och minst samma hållbarhetet tillverkas redan i dag. Per nämner även digitala förpackningar, där förpackningen kan tala om hur dess innehåll mår.

Hållbarhet är mycket viktigt för bolaget, såväl socialt, ekonomiskt som miljömässigt. Skogsnäringen upplever det särskilt viktig, med sin långvariga växttid och dyra investeringar i den lokala regionen.

Vi tackar Per för ett mycket lärorikt föredrag.

Arne Carlsson