2018-06-08 Sjöräddningssällskapet med Gustaf Wallheden

söndag 10 juni 2018

SJÖRÄDDNINGSÄLLSKAPET

Svenska Sjöräddningssällskapet (SSR) är med vid 80 % av all sjöräddning i Sverige. Det berättade Gustaf Wallheden, som är uppsyningsman och chef för sjöräddningen i Dalarna.

SSR startade 1907 och är verksam runt hela Sveriges kust samt vid de större insjöarna. Förra året ackrediterades RS Siljan/Runn, som blev Sällskapets 70:e räddningsstation efter starten 2013.

All verksamhet sker på ideell basis, utan bidrag från staten. Allt finansieras av medlemsavgifter, gåvor, testamenten och donationer. Över 100.000 är medlemmar i Sällskapet. Inom SSR finns omkring 2100 frivilliga sjöräddare varav ett 40-tal är verksamma inom Dalarna, hälften av dem i Runnområdet. Samverkan sker på det lokala planet med de kommunala räddningstjänsterna , som också utnyttjar Sällskapets utrustning.

Till sin hjälp har man moderna, välutrustade sjöräddningsbåtar, den största av dem döpt efter en Dalaprofil, Fet-Mats. Vidare finns en specialbyggd snabbgående vattenscooterliknade rescuerunner och en hydrocopter, som är ovärderlig vid svaga isar.. Man prövar också drönare, vilka skickas ut för att lokalisera och markera olycksplatsen.

Förutom sjöräddning arbetar SSR med utbildning av sjöräddare, förebyggande sjösäkerhet och insamling av medel.

Visionen för Sällskapets arbete är att ingen skall dö vid landets kuster.

Vi tackar Gustaf Wallheden för en upplysande information om en för många okänd verksamhet.