2018-05-04 EGOföredrag med Anders Ragnarsson

fredag 4 maj 2018

Lars Lyrvall

Ett välbesökt möte då vår nye medlem Anders Ragnarsson höll sitt EGOföredrag; en trevlig, energisk och drivande kamrat har anslutit sig till våra led. Välkommen Anders.

Egoföredrag Anders Ragnarsson

Ego betyder jag och är grekiska. Det vet jag eftersom min fru är halvgrekiska, inledde Anders Ragnarsson.

Med sina 36 år sänker han medelåldern i klubben. Anders är född och uppvuxen på en gård utanför Sala. Redan tidigt kom musiken in i hans liv. Han har spelat sedan 6-årsåldern. Jazz, soul, rock och storband, inget har varit främmande. Instrumentet är bas och den egna rösten. Fortfarande blir han ibland ombedd att sjunga bl.a.vid kyrkliga förrättningar. Annars är fotografering numera hans stora och allt mer växande fritidsintresse.

I yngre år var han ungdomsledare i kyrkan. I grunden är han utbildad elektriker. För att dryga ut inkomsterna när han skulle vidareutbilda sig, började han arbeta som personlig assistent. En dag blev en tjänstledig på assistansbolagets kontor. Anders sökte och fick jobbet, och på den vägen är det fortfarande. Numera är han Uppdragschef hos Lystra, ett av landets större assistensbolag, med kontor bl.a. i Falun där han arbetar. Hans områden är bl.a. utbildning och fortbildning inom företaget, vilket betyder mycket resor.

Den personliga assistansen är en del av LSS, som är en rättighetslag, berättade Anders. Man kan söka om personlig assistens om man behöver hjälp för att lösa grundläggande behov. Både vuxna och barn är berättigade.

Besparingskrav har på senare tid inneburit att assistansbranschen känner sig hotad. Innan valet vågar dock ingen komma med någon förändring.

Om sin familj berättade Anders att han är gift med Katarina, som är lektor vid högskolan Falun/Borlänge. De är bosatta i Falun och har två söner, tre och fem år gamla. På fritiden är familjen ofta ute i skog och mark och till svenska fjällen åker man gärna.

Sig själv vill Anders Ragnarsson beskriva som pragmatisk. Man måste kunna förhandla. Det är viktigt med balans i tillvaron, både privat och i arbetet.

Rotary vill han gärna vara med i då det betyder samvaro och kontakt med nya människor.

Tack Anders för ett informativt, personligt och underhållande egoföredrag.

Välkommen i klubben.

Lars Lyrvall