2018-04-27 Peter Ahlberg om Biståndsprojektet Ge Vatten

fredag 27 april 2018

Maria Lettius

Peter Ahlberg berättade om biståndsprojektet "Ge Vatten"; ett engagerande föredrag som ledde till generösa insatser från 2 av klubbens medlemmar och som möjliggör att klubben kan bidra med 7 500:- kronor som stöd till Peters vällovliga projekt. Rotary när den är som bäst !

Ge Vatten 2018

Vatten, det för oss självklara, rena och i våra kranar lättillgängliga, beskrev Peter  Ahlberg som:

Livsviktigt - Livsfarligt - Framtida konfliktkälla

1,9 miljarder människor är hänvisade till otjänligt eller kontaminerat dricksvatten.

En rad sjukdomar är förknippade med fö

rorenat vatten, det kan röra sig om parasiter, bakterier och virus. Sjukdomar som hos oss många gånger kan botas men som i stora delar av världen innebär ett kraftigt nedsatt immunförsvar eller döden.

Kolera är ett exempel, där mycket stora vätskeförluster kan leda till döden inom ett dygn. Peter påminde oss om att kolera härjade i Sverige runt 1850, det finns flera kolerakyrkogårdar som minne av den tiden.

Andra allvarliga sjukdomar är dysenteri, river blindness och trakom.

Mot bakgrund av detta framstår utvecklingen av Solvatten, ett enkelt sätt att rena vatten, som en fantastisk innovation. Metoden har utvecklats av Petra Wadström. Vatten renas i en särskild kassett med hjälp av solen. Processen är tudelad, dels förstör UV- ljuset arvsmassan hos virus och bakterier, dels sker en upphettning till +75 grader och därigenom en pastörisering av vattnet. En grön smiley indikerar när vattnet är rent och drickbart. Tidsåtgången är ca 2 till 4 timmar vid solsken, något längre vid mulet väder och ger runt 12 liter vatten.  Framställningen av de soldrivna vattenrenarna sker i Örkelljunga och kostnaden är ca 1000 kr, konstruerad och på plats. Kassetten är mycket hållbar, det finns fortfarande exemplar som är i bruk efter 10 år.

Ge vatten är ett kultur – och biståndsprojekt som i samarbete med Solvatten samlar in pengar till förmedling av de soldrivna vattenrenarna. Ge vatten-galan arrangeras i Falun 19 maj med en rad artister.

Läs gärna mer på www.gevatten.com , på Facebook och titta på vattenvideo på YouTube..

Alla bidrag, från såväl privatpersoner som grupper/företag hälsades välkomna.

Klubbens egen medlem, konstnären Anders Björnhager skänkte intäkterna (som kom föredömligt snabbt under sittande lunchmöte) för en akvarell av Tuna Kyrka, 5000:- till Solvatten.

Maria Lettius

Stora-Tuna kyrka - akvarell av Anders Björnhager, 2018