2018-04-06 Dalsjö Golf med Tony Mullborn

fredag 6 april 2018

klubben

Tony Mullborn, VD Dalsjö Golf berättade om hemligheten om hur man skapar världens bästa 18-holes bana: digitalisering !

Dalsjö Golfklubb inför säsongen 2018

Redan 1991, när Dalsjö GK projekterades, kom Tony Mullborn i kontakt med klubben, då som markägande bonde. Idag är han, sedan 2012, klubbchef för Dalsjö GK och vd för Dalsjö AB.

Dalsjö GK firade 25årsjubileum förra året. Med 1260 aktiva medlemmar närmar man sig det tak för medlemsantal som anses optimalt. Intäkterna har ökat med 1,1 miljoner de senaste tre åren. Nya skatteregler för friskvård kommer sannolikt att påverka ekonomin positivt med t ex fler golflektioner.

Kraven på spelupplevelser ökar. För att möta dessa har klubben vidtagit en rad åtgärder. En ny tjänst som marknadschef med arbete mot sponsorer är tillsatt i år, Johan Höglund, som kommer att jobba heltid med detta. Verksamhetsplanen rymmer mål som att öka andelen golfspelande kvinnor och miljöcertifiering. För att sköta banorna har Tony Mullborn varit med och tagit fram ett unikt digitalt verktyg.

”Digital banskötselstyrning” innebär att banskötaren får sitt schemalagda arbete direkt i mobilen. När hen är färdig med detta finns nya uppgifter i stapelform att välja bland. De som är mest prioriterade är rödmarkerade, det kan t ex vara röjsågning, lokalvård, tee lagning. Banarbetaren aktiverar en röd stapel och slutför sedan uppgiften. När målet är nått, dvs alla röda staplar borta, bjuds tårta till de som utfört jobben.

Det digitala verktyget ger banarbetaren delaktighet, nulägesanalys och hjälper till att hålla ordning. Det är kopplat mot de mål som vd och banchefen har och är ett värdefullt komplement för styrelsens arbete.

Maria Lettius