Klubbmöte 2018-03-23 med Ulrika Sonesson om Mentorskap

fredag 23 mars 2018

Patrik Lindström



ALMI har valt en ny logotype; Per Häggberg och dagens föredragshållare Ulrika Sonesson beundrar den färglada skapelsen ! 

Ulrika började med att presentera Almis nya färgglada logga som t.o.m. är animerat i de fall det är möjligt. Därefter fortsatte Ulrika att berätta om Almi i stort vars vision är ”Vi investerar i framtida tillväxt”. 

Almi Företagspartner AB ägs av staten och är moderbolag i en koncern med 16 regionala dotterbolag varav Gävle-Dala är ett. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av regionala ägare, kommuner och Landsting och bedriver huvudsakligen rådgivning och låneverksamhet. 

Almi väder sig till små och medelstora företag som vill växa. Man kan erbjuda rådgivning, lån och riskkapital i företagets alla faser. Lån erbjuds oftast som komplement till banklån, man kan likna Almis lån med topplån. 

I en mätning som SCB gjorde 2016 ger ett samarbete med Almi ökad tillväxt, ökat förädlingsvärde och ett ökat antal anställda. 9 av 10 kunder rekommenderar Almi. 

Det finns två olika mentorskapsprogram hos Almi dels ”Starta företag” och dels ”Utveckla företag”

Som adepten blir du matchad mot en metor som passar dig och dina behov. Längden för programmet är 6 eller 12 månader och bestäms av adepten. Hur mycket man träffas bestäms av adept och mentor tillsammans. Under denna tid har adepten även tillgång till regionala nätverksträffar. 

Som mentor förväntas du vara en förebild, förmedla kunskap och vara ett bollplank. Bidra med kunskap och kontakter och kunna lyssna på din adept. Du behöver inte vara någon expert på om området din adept verkar. Arbetet sker på ideell basis. 

Ansvarig för mentorsprogrammet i Dalarna är Anna Hanspers som finns på kontoret i Mora. 

Veckobrevskrivare
Patrik Lindström