2018-03-08 Kvällsmöte på IKEA med Johan Nestor

fredag 9 mars 2018

Kristina Hagberg

Stor uppslutning när klubben hade kvällsmöte på IKEA, Borlänge då den energiske varuhuschefen Johan Nestor blickade backåt och framåt efter ca 5 år med IKEA på Norra Backa i Borlänge.

Kvällsbesök på IKEA, Norra Backa, och en presentation av varuhuschefen Johan Nestor. Johan var för cirka fem år sedan inbjuden till klubben senast. Vid det tillfället var han nytillträdd som varuhuschef i Borlänge. Varuhuset fanns då bara på pappret och var på väg att byggas. Fem år senare är verksamheten i full gång och har omkring 250 anställda.

Det första IKEA varuhuset startade i Älmhult år 1957. Sedan dess har det hänt mycket. Idag finns drygt 400 varuhus runt om i världen med cirka 200 000 anställda. Närmare en miljon människor har sin försörjning genom IKEA som anställda eller som underleverantörer. En imponerande siffra!

Varuhuset i Borlänge har årligen omkring 1,5 miljoner besökare. Restaurangens omsättning står för cirka 12% av den totala omsättningen vilket är en hög siffra i förhållande till andra varuhus. För den som tycker att det är långt att gå i varuhuset fick vi veta att det är en promenad på närmare 3 km om man går in i alla gångar.

Johan berättade också om IKEAs hållbarhetsarbete som är en viktig framgångsfaktor. Det handlar bland annat om en ambition att bli cirkulär istället för linjär. Att se till att materialen i möblerna kan återvinnas och bli nya produkter snarare än att kastas när de byts ut. IKEA är även självförsörjande på el från egna vindkraftverk i Sverige. Hållbarhetsarbetet omfattar även att hjälpa kunderna att leva mera energisnålt genom att till exempel erbjuda energisnåla LED-lampor och vattensnåla vattenkranar som ändå upplevs som de ”vanliga”.

En annan framgångsfaktor är att visa möbler i funktion i rumsmiljö. Vi fick också höra om att alla IKEAs produkter ska leva upp till Demokratisk design. Med detta menas att de ska ha god form, funktion, kvalitet och inbyggd hållbarhet. Dessutom ska priserna vara så låga att så många som möjligt har råd att köpa dem.

En mycket intressant kväll som avslutades i varuhusets restaurang för den som ville.

Kristina Hagberg