2017-10-27 DG Iréne Andersson: Att vara engagerad i Rotary

söndag 12 november 2017

Kristina Hagberg

Att vara engagerad i Rotary

Distriktsguvernören Irene Andersson började med att ställa frågan: När någon frågar dig om Rotary, vad säger du då? Svaren från åhörarna blev bland annat: Det handlar om bra kontaktnät, samhällsengagemang, yrkesnätverk, välgörenhet och trevlig samvaro.

Irene följde upp med att vad man än svarar så handlar det om att ”Rotary gör skillnad”. Detta är även den nuvarande presidentens tema.

Rotary har 1,2 miljoner medlemmar över hela världen fördelade på 34 000 klubbar. Det tillkommer 100 000 nya medlemmar varje år (en del slutar förstås också). Rotary Foundation är rankad nummer 3 bland världens välgörenhetsorganisationer. Insamlade pengar gör mycket gott i världen. Ett tydligt resultat är att 2,5 miljarder barn har fått poliovaccin sedan starten 1985.

Irene berättade också om satsningen på ShelterBox vars syfte är att hjälpa utsatta och nödställda familjer som drabbats av katastrofer. Varje box har ett innehåll värt ca 7000 svenska kronor och innehållet bland annat ett tält.

Den som vill har möjlighet att bli månadsgivare och stödja ett antal projekt tex ShelterBox. Engångsinsättningar är också möjliga, istället för att köpa presenter kan en gåva till exempel ges i någons namn.

Irene avslutade med att uppmuntra till att delta på kommande Rotary International Convention som hon tycker är en fantastisk upplevelse. Nästa gång är det i Toronto.

Kristina Hagberg
Borlänge-Stora Tuna RK