2017-10-13 Vår nye medlem Oscar Sjökvist håller sitt Ego

fredag 20 oktober 2017

Patrik Lindström

2017-10-13 Vår nye medlem Oscar Sjökvist håller sitt Ego

Oscar är vår yngsta medlem blott 23 år gammal. Oscar kom i kontakt med Rotary genom Ryla (Rotary Youth Leadership Awards) i Falun och kom sedan att bli medlem i vår klubb. I Ryla har Oscar gått från att ha varit deltagare till att idag vara med och samordna programmet för kommande Ryla-deltagare.

Oscar är uppvuxen i skräddarbacken i en orienterings tokig familj som han utrycker det. Oscar som har ett funktionshinder följde med på tävlingarna men satt i publik och hejade fram sin familj. Själv har Oscar provat på både innebandy och kälkhockey. Funktionshindret var jobbigt i unga år men efterhand har Oscar hittat saker han kan göra, föreningsliv är en sådan sak. Oscar vill inte bara höra framtiden till som ungdomen ofta får höra, utan även vara med i nutiden. Därför har Oscar engagerat sig i Borlänge Ungdomsråd som bl.a har regelbundna träffar med kommunens politiker, så att ungdomarnas röst blir hörd.?

RG Dalarna är en annan förening Oscar har engagerat sig i. RG Dalarna arbetar för att ungdomar med funktionshinder ska få ett mer självständigt och aktivt vardagsliv. Oscar är bl.a. med som lägerledare. Han ser det som en bra plats för ungdomar med funktionshinder där de kan hitta både vänner och saker att göra tillsammans.?

Oscar studerar nu Personal och arbetsgivarprogrammet på högskolan Dalarna och hoppas på en framtid inom HR.?På frågan varför han sitter i rullstol svarar Oscar att det beror på ett ryggmärgsbrock. Han gick fram till 10-12 års åldern och kan fortfarande gå, men då det tar mycket energi föredrar han rullstolen när han är utanför hemmet.

Patrik Lindström

Borlänge-Stora Tuna RK