2017-09-08, Klubbmöte med Carina Nolåkers

lördag 23 september 2017

JDK

Klubbmöte 2017-09-08, Föredrag av Carina Nolåkers

Smide är ett uråldrigt hantverk, huvudsakligen utövat av män. Kvinnliga smeder är sällsynta. Idag fick vi dock träffa en, Carina Nolåkers.

Carina är utbildad fritidpedagog. För 17 år sedan var hon nära att ”gå in i väggen”. Under barnledighet prövade hon en kvällskurs i smide på Matjes Emils gård. Det gav mersmak och hon fortsatte utbildningen  på Sätergläntan.  2002 lät hon bygga upp en smedja i Mats Knuts och fortsatte att smida på halvtid och vara pedagog på andra halvan. För fyra år sedan fick hon ta ett nytt beslut. Smidet tog allt mer tid och plats och hon valde att satsa helt på detta.

Smidesstålet är vanligt handelsstål, i regel 6 mm. rundjärn som värms i ässjan till 1100 grader. Färdiga produkter ytbehandlas när de är klara genom linoljebränning i 300 grader.Förutom att vara ute på mässor, marknader och utställningar händer det mycket hemma i smedjan.Hon har öppet för längre och kortare kurser i smide.  Möhippor, svensexor och andra sällskap kommer på besök och deltagarna får då själva pröva på.

Hon är också smideslärare på sin gamla skola, Sätergläntan. Under namnet ”skapande skola” har hon visat 7.e klassare i Avesta och Säter hur man smider.

Det blir tunga släpvagnslass på uppåt 1000 kg. när hon åker omkring med sin utrustning. På lördag 9 sept. mellan kl. 10-15. har hon sin ässja igång på Sveagatan i Borlänge.

Förutom prydnadssaker jobbar hon med större beställningsarbeten t.ex. grindar och järnstaket. Hon formger själv sina arbeten. Vid kyrkogårdarna i Stora Tuna och Norra griftegården i Kvarnsveden kan man se några av hennes vackra ljusträd.

Tack Carina för ett intressant föredrag.

Lars Lyrvall / gm Jan Dirk Kooistra