Valbona Shala och hennes arbete med Feen AB

fredag 28 oktober 2016

Monica Lundin

Monica Lundin och Valbona Shala. Foto: Torsten Hansson.

2016-10-28

Valbona Shala driver företaget Feen AB som hon startade i mars i år och som inriktar sig på att i första hand integrera och få nyanlända ut på den svenska arbetsmarknaden. Företagets motto är ”Med människor för tillväxt”

Valbona som själv är flykting från Kosovo kom till Sverige 92. Hon har tidigare arbetat på Borlänge kommun med integrationsfrågor och är aktiv politiker.

Valbona berättar med stort engagemang om integration och om de problem som finns, och som vi behöver se och belysa, för att kunna få alla som kommer hit i sysselsättning. För alla behövs betonar Valbona. Hon tar upp flera exempel bl.a. Amina som kom till Sverige från Somalia, 16 år gammal och gravid. Hur hon blev utfryst av de andra Somalierna i Borlänge på grund av att hon var gravid och ogift. Men hur hon utbildat sig till undersköterska, fått jobb på Falu lasarett och nu köpt sig en alldeles ny Volvo. Med rätt hjälp går det menar Valbona.

Valbona pratar om de trösklar som finns in i arbetslivet och om behovet av enklare jobb, vilket hon tror att även regeringen kommer att inse behovet av. Att komma in på arbetsmarknaden är det bästa sättet att integreras menar Valbona. Hon berättar också om den bristande samsynen mellan de olika myndigheterna, som hon menar bara samarbetar på ytan, vilket gör att många hamnar mellan stolarna. Valbona önskar mer individuellt anpassade utbildningar i samarbete med företag, företagen är ofta väldigt positiva menar hon.

Företaget Feen AB består av olika delar som är eller är på väg att bli egna bolag. Man arbetar bl.a. med utbildning där målet är att matcha marknadens behov av utbildad arbetskraft. Samt utbildning för företag som rör mångfaldsfrågor och kulturkompetens.

Bemanning i ett bemanningsföretag där Feen med sin personal och kunskap fungerar som brobyggare. Man driver även ett eget projekt där man som underleverantör till Dala Energi arbetar med fibergrävning i form av tomtschaktning.

Företaget driver även Siljansnäs Stugby. Där man bedrivit flyktingmottagande.

Företagets styrka ligger i människorna, styrelsen, medarbetarna och ett stort kontaktnät. Valbona menar att det är viktigt att ha substans i det som företaget arbetar med. Vi som lyssnade till föredraget förstår att Valbona verkligen brinner för sitt uppdrag. Med sina exempel på lyckad integration så visar hon att allt är möjligt.

Patrik Lindström
Veckobrevsskrivare