Frälsningsarmén

fredag 21 oktober 2016

Monica Lundin

Ludvig Fontanac, Monica Lundin och Daniel Rönnqvist. Foto: Jan Tannefors.

2016-10-21
Det hela började utanför puben Blind Beggar i östra Londons uslaste kvarter 1878. William Booth hade bestämt sig för att göra något åt fattigdomen och eländet i huvudstaden. Han klve upp på en låda och förkunnade Guds ord och löften om ett bättre liv. Frälsningsarmén var född och fem år senare hade 250.000 soldater anslutit sig.

Armén öppnade eld i Borlänge 1890 och 1896 byggdes så det högkvarter på Köpmangatan som nu tjänat ut och är till försäljning. Att ”öppna eld” är uttrycket för en etablering.

Egentligen skulle Ludvig bli pilot men omständigheterna ledde honom in i armén och så småningom till Borlänge, där han idag ansvarar även för Dalarna. Daniel är även han officer och verkar främst i västra Dalarna.

Dagens Frälsningsarmé ägnar sig bl a åt invandrarnas situation och i västerdalarna pågår projekt med fotboll.
- Men vi talar även mycket om etik och socialt ansvar, säger Daniel. Förutom då Guds ord, för vi är ju en kyrka. I Borlänge kan man hitta armén på gatorna på natten där det bjuds på kaffe och budskap. Ett sätt att med utsträckt hand hjälpa de utsatta.

De 36 officerarna och soldaterna i Borlänge ägnar mycket tid åt just hjälparbete. Pengarna kommer från bidrag från allmänheten och högkvarteret i London.
- Vi har träffar tre gånger i veckan i vår nya lokal på Målargatan, berättar Ludvig. Men det börjar bli trångt.

Så vad hände med hornmusiken som man kopplar till armén.
- Vi har ont om musiker, så de som vill får spela med de instrument de har, men någon musikkår finns inte kvar.

Några korta fakta:
Den mössa eller bonnet som de kvinnliga soldaterna bär skulle en gång skydda mot ruttna ägg.
Håll grytan kokande, symbolen för insamlingen, kom till i Chicago i samband med gatukök.

Jan Tannefors
Veckobrevsskrivare